"Liquid Petrolatum" - Gereinigtes Petroleum, Art. G 179 - TEIL 2

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"Liquid Petrolatum" - Gereinigtes Petroleum, Art. G 179 - TEIL 2

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Die englische Originalausgabe - Teil 1, u.a. zwecks Überprüfbarkeit der Übersetzung:

"The non-surgical treatment of intestinal stasis and constipation, also an important announcement regarding liquid petrolatum"
R.H.FERGUSON, M.D. PRESENTED THE UNIVERSITY OF TORONTO BY THE NON-SURGICAL, TREATMENT OF INTESTINAL STASIS AND CONSTIPATION
Compiled by ROBERT H. FERGUSON, M.D., Sc.D.

Also an Important Announcement Regarding Liquid Petrolatum
Published for the Physician and Surgeon
by E. R. SQUIBB & SONS, NEW YORK MEDICAL DEPARTMENT MCMXVI Copyright, 1916, by ROBERT H. FERGUSON

(Anmerkung: Dieser Text wurde zwecks besserer Lesbarkeit neu formatiert, Fehler des ursprünlichen Scanvorgangs wurden nicht korrigiert, die Überschriften hier auch in deutsch sind fett hervorgehoben, Quelle:
Full text of "The non-surgical treatment of intestinal stasis and constipation, also an important announcement regarding liquid petrolatum"
Fett hervorgehobene Abschnitte wurden ins Deutsche übersetzt - siehe zweiten Beitrag)

IMPORTANT ANNOUNCEMENT REGARDING LIQUID PETROLATUM
Wichtige Ankündigung bezüglich “Liquid Petrolatum”

For the successful treatment of Intestinal Stasis and Constipation by the methods described in the pages of this handbook, the employment of a mineral oil of correct constitution and highest purity is imperative.

In pursuance of OUT long-established and well-known policy to supply of every product only the best quality for the purpose intended, we have made a thorough and exhaustive study of all American and Russian mineral oils obtainable. After more than three years of such careful investigation and research we are able to announce:

First: There are two distinct types of mineral oil for internal use offered in the market, differing greatly in physical and in chemical properties, namely:
(a) The heavy oils, consisting principally of the naphthene series of hydrocarbons. These heavy oils are derived only from crudes found in California and in certain fields of Russia.
(b) The light oils, consisting chiefly of the methane or paraffin series of hydrocarbons. In this class belong all American mineral oils except certain ones of California.
In short, numerous comparative tests made by us show the Californian heavy oil to differ in essential respects from other American oils and also to be superior to the Russian oils.

We, therefore, have selected this Californian Heavy Oil of high viscosity as the best mineral oil obtainable for the internal treatment of intestinal stasis and constipation, and hereafter shall supply it on all orders. It is refined for us under our control only by the Standard Oil Company of California, which has no connection with any other Standard Oil Company.

ANNOUNCEMENT 5
LIQUID PETROLATUM, SQUIBB
This Liquid Petrolatum Squibb, Heavy (Calif ornian), meets the quality specifications as follows: It is a water-white, odorless, tasteless mineral oil, consisting almost entirely of the naphthene series. It has the high specific gravity* of 0.886 to 0.892 at 15 C. or 0.881 to 0.887 at 25 C. It has an exceptionally high natural viscosity,f a point of paramount import .

* It is claimed that a heavy hydrocarbon oil of high viscosity does not pass as rapidly through the intestine as does an oil of lower gravity and viscosity. This slower passage permits a more even distribution of the oil, a more complete lubrication of the intestinal wall, and possibly a more thorough inhibitive action on bacteria. Furthermore, if a light oil of low viscosity is used there is leakage or dribbling, while under ordinary circumstances no such annoyance is experienced when a heavy oil of high viscosity is employed.


In Judging mineral oils by their physical appearance, it should be borne in mind:
First : That high viscosity does not necessarily mean high specific gravity. The former bears no definite relation to the latter.
Secondly : That apparent high viscosity may not be true viscosity. Certain mineral oils offered in the market with exaggerated claims have apparently a high viscosity, but upon testing show an actual low viscosity. Thus, they are in fact not only low in specific gravity, but also low in viscosity, their appearance to the contrary notwithstanding. For instance, because true viscosity is the chief index of lubricating power.

Furthermore, it is a pure mineral oil free from paraffins, inorganic matter, organic sulphur compounds and injurious hydrocarbons, such as anthracene, phenanthrene, chrysene, phenols, and oxidized acid or basic bodies.

It resists oxidizing agents better than do the oils of the methane, ethylene, and aromatic series. It shows a marked stability against chemical agents in general. It is designated and sold solely under the Squibb label and guaranty. You are respectfully asked to specify it on your prescriptions in order to make sure that this Californian oil of highest viscosity is furnished.

E. R. SQUIBB & SONS. THE NON-SURGICAL TREATMENT OF INTESTINAL STASIS
AND CONSTIPATION Compiled by ROBERT H. FERGUSON M.D., Sc.D.

FOREWORD
This handbook is intended to set forth, in the briefest manner possible, the consensus of opinion of the medical profession concerning the non-surgical aspect of the treatment of intestinal stasis and constipation. It advances no novel ideas, but brings together statements of representative physicians and surgeons.

Concerning certain aspects of the treatment little is said, as, for instance, the orthopaedic the choice of corsets if visceroptosis, etc., exists; the hygienic, since it varies so with temperament, time, and place; also the dietary, which, too, is quite individualistic. Enough, however, is advanced to suggest rational non-surgical treatment, while the accurate and complete bibliography will enable those more deeply interested to consult the original papers. Furthermore, the full and carefully constructed index will give easy access to the whole.

Just here certain matters which involve principles of scientific moment, as well as of every-day practical medical interest, should be noted. All the authors recommend liquid petrolatum as the internal remedy par excellence. However, this product is called by a large number of different names, such as "mineral oil," "paraffin oil," "liquid paraffin," "petroleum oil," "liquid petroleum," "Russian oil," "Russian mineral oil," and many other designations ; but in the United States only one distinctive name is recognized, the name established by the United States Pharmacopoeia. Therefore, the attention of the Medical Profession of the United States is respectfully called to the propriety of adhering strictly to the name official in the United States, which is "Liquid Petrolatum."

In the United States, "paraffin" means the solid wax-like hydrocarbon so commonly used for candles, etc. "Liquid paraffin" is this solid substance either melted or in solution. "Petroleum" and "petroleum oil" signify various forms of more or less crude earth oil, as kerosene, certain lubricating oils, etc.

To use, in the United States, such designations for "liquid petrolatum" is not only confusing and misleading, but is against the effprts of the U. S. P. to establish a definite nomenclature. Consequently, it should be noted that the official name for the hydrocarbon oil intended for internal use is "Liquid Petrolatum, Heavy." In order to avoid confusion in this handbook, the U. S. P. designation has been used instead of the varying names employed by the authors.

Liquid petrolatum is a mineral oil which must be distinguished not only in its chemical composition but also in its physiological action from the oils and fats of vegetable and animal origin. These latter oils are split up, digested, and absorbed in the gastro-intestinal tract, and serve various purposes in the human economy.

Liquid petrolatum undergoes no change in the stomach or intestines. It is not absorbed, and it passes out of the system in the same condition and quantity that it entered. Its primary action is entirely mechanical, merely lubricating the lumen of the gut, and keeping the intestinal contents soft. However, the secondary effects of its action are important, such as the relieving of overworked myenteric ganglia by allowing the intestinal contents to pass easily; the hindering of decomposition by preventing stagnation of the contents of the bowel; its indirect bactericidal action by investing the bacteria so completely as to exclude whatever nutriment is necessary for their propagation; and, because of all this, the permitting of a better digestion and absorption of food than are possible when stasis exists.

The criterion for judging a liquid petrolatum for internal use is bound up with the fact that the primary action of this product is lubrication. High specific gravity is of great value; and of two oils, one heavy and the other light, but alike in other respects, the heavier oil, doubtless, would be the better for use internally.

However, the chief index of lubricating power is viscosity; therefore, a high viscosity ought to be the feature sought first, and specific gravity next; of course, not overlooking purity, which always is essential.

The Londc-n Lancet 1 says, "Since it is admitted that the value of liquid petrolatum taken internally is chiefly that of a lubricant on the contents of the bowel (although incidentally it may also restrict bacterial activities), the viscosity of the oil is probably a more important factor. ... It seems pretty safe to say that the effects would be quite different when, on the one hand, a rapidly flowing oil is used and, on the other, an oil travelling slowly through the digestive tract. . . . Oils which flow more rapidly . . . are less likely to produce that steadiness of lubrication which is physiologically desirable; they frequently produce intestinal pain and they may even escape without lubricating at all. Possibly, also, the disturbing effect on digestion, which sometimes occurs, is due to the employment of an oil of too easy fluidity."


In selecting, then, a suitable hydrocarbon oil for internal administration, it should be borne in mind that choice should be made of a pure liquid petrolatum which has not only a high specific gravity, but also a high natural viscosity; and since, as The Lancet says, "viscosity is affected much more by temperature than is specific gravity," care should be taken that the oil has the desirable high viscosity at body temperature. 1 The Lancet, London, 1915, Oct. 2, p. 762.

CONTENTS - Inhaltsverzeichnis
FOREWORD 9 - Vorwort
I. IMPORTANCE OF INTESTINAL STASIS . 17
Bedeutung der Darm-Stase
II. DEFINITION OF INTESTINAL STASIS . 18
Definition der Darm-Stase
III. REMOTE EFFECTS OF INTESTINAL STASIS 19
Fernere Auswirkungen der Darm-Stase
WATSON'S CLASSIFICATION OF CASES . 22
Watsons Einteilung der Fälle
IV. CAUSE OF THE AUTOINTOXICATION IN INTESTINAL STASIS 24
Ursache der Auto-Intoxikation bei Darm-Stase
V. CONSTIPATION, INTESTINAL STASIS, AND ENTEROPTOSIS 28
Verstopfung, Darm-Stase und Enteroptose
VI. POSSIBILITY OF TREATING INTESTINAL STASIS BY INTERNAL
LUBRICATION 33
Möglichkeiten der Behandlung der Darm-Stase durch innere Schmierung
VII. WIDE-SPREAD EXISTENCE OF INTESTINAL STASIS 42
Weitverbreitetes Bestehen einer Darm-Stase
VIII. NON- SURGICAL TREATMENT OF INTESTINAL STASIS 43
Nicht-Chirurgische Behandlung der Darm-Stase
IX. CONSTIPATION IN INFANTS .... 72
Verstopfung bei Kleinkindern
X. LIQUID PETROLATUM DURING PREGNANCY AND LACTATION 80
“Liquid Petrolatum” während der Schwangerschaft und Stillperiode
XI. LIQUID PETROLATUM FOR THE INSANE . 82
“Liquid Petrolatum” für Geisteskranke
XII. SURGICAL USE OF LIQUID PETROLATUM 83
Chirurgische Verwendung von “Liquid Petrolatum”
(a) As a Prophylactic 83 - als Prophylaxe
(b) For Diagnosticating Surgical from Non-surgical Cases .... 84
Zur diagnostischen Unterscheidung chirurgischer von nicht-chirurgischen Fällen
(c) Intra-abdominally to Prevent Post Operative Stasis (Burrow's Method) 85
Intra-abdominal zur Vermeidung post-operativer Stase (Burrows Methode)
Contra-indications for the Intraabdominal Use of Mineral Oil . 90
Kontraindikationen für die intra-abdominale Verwendung von Mineralöl
(d) To Prevent or Mitigate PostAnaesthetic Nausea and Vomiting 91
Zur Verhütung oder Minderung post-anästhetische Übelkeit und Erbrechen
(e) As a Post-Surgical Laxative . . 92
Als ein post-chirurgisches Abführmittel
INDEX . . 93 - Stichwortregister (entfernt, da durch Scannen unbrauchbar)
The Non-Surgical Treatment of Intestinal Stasis and Constipation
Die nicht-chirurgische Behandlung der Darm-Stase und Verstopfung

I. THE IMPORTANCE OF INTESTINAL STASIS.
Die Bedeutung der Darm-Stase
OcHSNER, 2 of Chicago, calls attention to the fact that "every author of note, from Hippocrates to the present day, who has written a treatise on medicine, has insisted on the importance of preventing an abnormal accumulation of excrement in the large intestine, both as a prophylactic against future, and as a cure for existing, disease."

LANE, S of London, says: " Chronic intestinal stasis, which I believe to be the prime factor in the production of very many diseased conditions, is of enormous importance, and we cannot spend too much time or thought in unravelling the many problems which it presents."

2 Surgery, Gynecology and Obstetrics, 1916, Jan., p. 44.
9 British Medical Journal, 1912, May 4, p. 989. 17

18 TREATMENT OF HOCKEY,* of Portland, Oregon, says: "Careful clinical observation is convincing me, day by day, that the question of intestinal stasis and its consequent morbidity is one of the most important subjects before the medical profession at this time." Accordingly, it is well to ask, What is this important condition?

II. DEFINITION OF INTESTINAL STASIS. 4
Definition der Darm-Stase
No better definition of intestinal stasis has been given than that of him who has done more than any other to call attention to the fact, cause, and pathology of stasis, and has demonstrated its treatment. "Sir W. ARBUTHNOT LANE, whose views, as Ochsner says, 5 have been fully supported by no less famous a scientist than Metchnikoff," 6 says 7 :

"By chronic intestinal stasis I mean
4 Surgery, Gynecology and Obstetrics, 1913, Dec., p. 737.
6 Surgery, Gynecology and Obstetrics, 1916, Jan., p. 44.
8 The Nature of Man, Part III, Chap. X, Eng. trans., p. 248 et seq.
The Prolongation of Life, Part II, Chap. Ill et al.
7 Proceedings of Royal Society of Medicine, London, Vol. VI, Part 1, p. 94; also British Medical Journal, 1912, May 4, p. 989 et al.

such an abnormal delay in the passage of the intestinal contents through a portion or portions of the gastro-intestinal tract as results in the absorption into the circulation of a greater quantity of poisonous or toxic material than can be treated effectually by the organs whose function it is to convert them into products as innocuous as possible to the tissues of the body."

III. REMOTE EFFECTS OF INTESTINAL STASIS.
Fernere Auswirkungen der Darm-Stase
LANE* emphasizes the fact that intestinal stasis means more than "merely the absence of a daily action of the bowels," and that this stasis is important since "any delay in the passage of the contents of this drainage scheme has a threefold result on the organisms found in the intestine. Their multiplication is facilitated, they extend beyond the limits of their normal habitat, and extraneous strains are developed. These organisms may extend along the ducts of the organs which open into the drain pipe, and they or their products, carried into the blood stream, may infect organs which do not directly communicate with the intestine, for example, the kidneys," producing "progressive degenerative changes in every tissue."

In this way, the disturbance caused by "^ intestinal stasis may be, according to! Lane, Bainbridge, and others, most extensive and important, yet apparently remote from any connection with intestinal toxaemia.

For instance, it affects the ductless glands. RowELL 9 in a "Discussion of Alimentary Toxaemia" before the Royal Society of Medicine, London, reported: "In the case of a very athletic young lady of which I have knowledge, who had a large thyroid and some symptoms of chronic intestinal stasis, after a course of liquid petrolatum given freely three times a day for ten days the thyroid had diminished to less than half its former size, and the patient felt perfectly well." 9 Proceedings Royal Society of Medicine, London. Vol. VI, Part 1, p. 197.

LANE IQ operated on a patient for intestinal stasis. He says: "For eight years she had suffered from an enlarged thyroid which projected forward in her neck, and which interfered with respiration. It contained several large adenomata. . . . Within a few days after the operation, it was obvious that the thyroid was diminishing steadily in size, and this diminution continued till, when she left the hospital, it was but little larger than normal. I understand at the present time it is not larger than normal."

"Also the nervous system is markedly affected." Further, 11 there may be "degenerative changes in the breast associated with stasis, which disappear if the drainage scheme be properly dealt with."


10 Proc. Royal Society of Medicine, Vol. VI, Part 1, p. 106.
11 Surgery, Gynecology and Obstetrics, June, 19 13, pp. 600-606;
Proceedings Royal Society Medicine, Vol. VI, Part 1, pp. 96-105 (Lane); p. 197 et al. (Rowell); p. 317 (Clark). The Operative Treatment of Chronic Intestinal Stasis, by Sir W. Arbuthnot Lane, 3d Edition, London, 1915, pp. 53-68.
12 British Medical Journal, 1911, Apr. 22, pp. 913, 914.

LANE considers intestinal stasis to be intimately and causally connected with many cases of appendicitis, 12 rheumatoid arthritis, and tuberculosis. As regards the latter two, LANE IS says: "In my experience, a patient cannot develop either of these diseases (except in the case of tubercle by inoculation) unless the resisting power to the entry of organisms, or, in other words, the vitality of the tissues of the body, has been depreciated by the poisons which circulate through them in chronic intestinal stasis."


Watson's Classification of Cases
WATSON," of Edinburgh, says: "Long-continued observation of many cases of chronic disease, and more especially private cases which I have had the opportunity of investigating by the aid;sof modern methods of diagnosis, has led me to recognize three distinct groups of conditions that arise mainly or entirely from intestinal toxaemia. ... (1) A neurasthenic group. This includes some cases at present regarded as neurotic, and also a sub-group in which the symp toms are mainly mental. (2) Rheumatoid arthritis. (3) A dyspeptic group."

13 British Medical Journal, 1912, May 4, p. 989.
"Edinburgh Medical Journal (N.S.), 1914, February, p. 130;
1914, March, p. 220 et seq.; 1914, April, p. 345 et seq.

"From a therapeutic standpoint, cases of intestinal toxaemia may be roughly classified into three main groups. Group 1 : Cases in which the symptoms are physical signs which are comparatively trivial and which yield readily to simple medical treatment. Group 2: In which the symptoms are more pronounced and are accompanied by marked objective indications of an abnormal state of the digestive tract, but which are amenable to careful and prolonged medical treatment. Group 3: In which the condition of the digestive tract is so abnormal that medical measures fail to relieve; relief being obtainable only by surgical treatment.


"Cases which fall under one or other of these groups are met with very commonly in the every-day practice of the physician, and I am satisfied that they form a large share of the cases which come under the daily observation of the practitioner."

The "keynote of successful treatment is found in the application of antiseptic and aseptic principles, rest, diet, treatment of bowels," etc. . . . "The use of liquid petrolatum is of great value as a mechanical lubricant in many of these cases."

IV. CAUSE OF THE AUTOINTOXICATION IN INTESTINAL STASIS.

It is of use to note how this autointoxication has been accounted for. PAUL G. WooLEY, 15 of Cincinnati, Ohio, states three possibilities, viz.: First, that "during digestion of food-materials, by the normal secretions of the gastrointestinal tract, toxic substances are formed, and that these substances may enter the blood stream and produce serious disorders." Second, that "bacteria resident in the intestinal tract act upon the foodstuffs and produce toxic substances which are absorbed and act as intoxicants." Third, that "the presence of bacteria themselves, which have entered the blood stream from the intestine, is the source of trouble."

15 Journal of Laboratory and Clinical Medicine, 1915, Oct., pp. 47-49.


DixoN 16 says: "It is by no means certain that true toxins are absorbed from the intact mucous membrane of the intestinal canal," and, for proof, calls attention to the fact that snake venom, diphtheria toxin, and tetanus toxin are harmless when taken by the mouth. He adds: "In general, however, I think . . . that alimentary toxaemia is poisoning produced not by 'toxins' . . . but by relatively simple chemical substances, certainly not of a more complex chemical nature than many of the alkaloids we are in the habit of administering. These poisons are a result of digestion or putrefaction of food . . . chiefly proteins."

ROBERT SAUNDBY, I? however, explains absorption of toxins by traumatism, and emphasizes the importance of constipation in autointoxication on account of its causing lesions in the intestinal mucosa.

16 Proceedings Royal Society of Medicine, London, Vol. VI, Part 1, p. 129.
17 Proceedings Royal Society of Medicine, London, Vol. VI, Part 1, p. 43.

He says: "Simple constipation does not lead to any increase of decomposition in the faeces . . . but it is a not uncommon cause of chronic intestinal catarrh which may go on to ulceration and even perforation, and it is to these inflammatory consequences that must be attributed the varied symptoms which are associated with constipation," and "nothing is more certain than that many symptoms may result from constipation where alterations in the wall of the bowel have taken place. Nor is it inconsistent with this view that thorough emptying of the bowel should be followed by temporary relief of these symptoms, but, at the same time, we should expect that the simple evacuation of the pelvic colon would not effect a cure."

18 Bacterial Activity in the Alimentary Tract The British
Journal of Surgery, Vol. II, No. 8, 1915, April, pp. 608-638 (see p. 609, also pp. 623, 624). The Lancet Clinic, 1915, August 14, p. 154; 1915, August 21, p. 172.

N. MuTCH
, 18 London, in his epoch-making work, says: "To put the matter briefly, the upper alimentary tract is specialized for aseptic absorption of food and the colon for the bacterial destruction of residues. It is conceivable that disease may arise from infection of the lumen of the upper alimentary tract, with the generation of poisonous decom- position products; or from infection through the walls of the alimentary canal with discharge of bacterial toxins into the circulation. . . .

" In all likelihood, some of the symptoms experienced in constipation are caused by bacterial toxins generated in the tissues of the alimentary tract or even in distant tissues infected through this channel. Concerning the pathogenesis of these symptoms, there is little accurate evidence available. . . .

"Secondary intestinal infections, in which less usual organisms are in the ileum in addition to those commonly present in intestinal stasis, probably give rise to many symptoms which must be ascribed to the action of bacterial toxins rather than to food-decomposition products."

But what RowELL 19 says should be borne in mind, viz., that "the exact nature of the particular poison in any case is a minor point, so far as diagnosis and treatment are concerned." 19 Proc. Royal Society of Medicine, Vol. VI, Part 1, p. 196.

V. CONSTIPATION, INTESTINAL STASIS, AND ENTEROPTOSIS.
Verstopfung, Darm-Stase und Enteroptose


SAUNDBY 20 calls attention to a very important matter. He says: "Faecal retention is not inconsistent with a daily action of the bowels"; and A. F. HERTZ 21 emphasizes this fact when he says: "It is well known that the frequency of the stools gives no certain evidence as to the existence of intestinal stasis."

20 Proceedings Royal Society of Medicine, London, Vol. VI, Part 1, p. 43.
21 Proceedings Royal Society of Medicine, London, Vol. VI, Part 1, p. 164.
22 Surgery, Gynecology and Obstetrics, 1913, June, p. 600 et seq.; also The Operative Treatment of Chronic Intestinal Stasis, 1st, 2nd, and 3rd editions (London, 1915).

SIR W. ARBUTHNOT LANE 22 was the first to emphasize the importance of interference with the "drainage scheme" by "obstruction ... at the points of normal fixation and by kinks due to acquired bands." In the dependent loops of intestine which are formed, the intestinal contents stagnate or move on so abnormally slowly that fermentation and putrefaction produce an enormously large bacterial flora, or form toxins which by absorption are distributed more or less extensively throughout the body. It is necessary, however, to bear in mind that the important fact is not that of enteroptosis with or without kinks, but of autointoxication, whether there are constrictions and a falling of the intestines or not.

A. E. ROCKET 23 says: "Ptosis is undoubtedly a cause of stasis in many cases; and stasis, by its interference with nutrition and by its mechanical elongations of the colon, is probably a frequent cause of ptosis. But ptosis is found without stasis, and stasis without ptosis. . . . Many symptoms, both gastric and intestinal, ascribed to ptosis, are symptoms of stasis, and clear up when the stasis is relieved, and do not necessarily clear up when the ptosis is relieved." So also "stasis does not necessarily mean constipation. There are a few cases of marked intestinal autointoxication without constipation." 23 Surgery, Gynecology and Obstetrics, 1913, Dec., p. 737.


J. N. JACKSON, 24 of Kansas City, Mo., says: "I have seen a true toxic condition without any interference with peristalsis."

WILLIAM J. MAYO 25 says that "about 50 per cent, of the fluids and 10 per cent, of the solids" ingested by the human being "are absorbed by this (the first half) of the large intestine. Beyond the splenic flexure, absorption is limited in amount, the bulk of absorbable material placed in the rectum being promptly passed into the proximal colon for absorption.

24 Journal American Medical Association, 1915, Aug. 28, p. 770.
26 American Journal of the Medical Sciences, 1913, Feb., p. 157.
26 New York Medical Record, 1905, Aug. 12, pp. 246-252
British Medical Journal, 1906, Vol. II, p. 238.

"It has been shown by Bond, 26 Cannon, and others that there is a fairly constant antiperistalsis in the large intestine which passes material back toward the csecum. . . . 'Lyle has aptly compared its storage function to the stomach,' but adds that, ' unlike the stomach, which absorbs
but a small amount, the csecum absorbs actively. In some animals there is a sphincter in the ascending colon to hold the material in the csecum. In man, a marked physiological activity is shown at this point, although no colonic sphincter exists.' '

LESLIE 27 says: In intestinal stasis "the pelvic colon and rectum may become greatly elongated (perhaps as much as twice the normal length), sagging along the floor of the true pelvis, and capable of retaining the faecal matter for several days, even though a small piece may be broken off and evacuated daily, thus giving rise to a false impression of bowel regularity. There may even be irritating diarrhea ' the diarrhea of constipation. ' '

** American Practitioner, August, 1913, p. 410.

It is admitted, then, that in many ways during the passage of the contents of the intestine, and at many places en route, bacteria and toxins are produced and may be absorbed with more or less serious results to the individual. Since this is so, the summary of BAiNBRiDGE 28 is well made. He says: "Lane . . . has demonstrated clearly that in health maintenance, the question of prime importance is body drainage the non-absorption of poisons and the elimination of whatever poisonous matter may be produced within the alimentary canal before there has been inaugurated a vicious cycle of events which may be the forerunner of disastrous end results."

- That this importance of 6 'body drainage' ' is not exaggerated is evident from the experiments of CARREL 29 and others at the Rockefeller Institute for Medical Research and at the Laboratories of the New York Lying-in Hospital. 30 These experiments show "that decay is due to an inability of the tissues to eliminate waste products."


28 Maine Medical Journal, 1913, July.
29 Journal American Medical Association, 1911, Jan. 7, pp. 32. 33; 1911, Nov. 11, p. 1611; 1912, Aug. 17, pp. 523-527.
Studies from the Rockefeller Institute, 18, 1914, pp. 344-349. Journal Exp. Med. t 1913, Jan., pp. 14-19. 30 CARREL AND MONTROSE T. BURROWS, Journal American Medical Association, 1910, Oct. 29, p. 1554.
CARREL AND MONTROSE T. BURROWS, Journal Exp. Med., 1911, Vol. XIII. No. 4, pp. 562-570. A. CARREL, Journal Exp. Med. t 1912, Vol. XV. No. 5, pp. 516-528.

Also "that under the conditions and within the limits of the experiments, senility and death are not a necessary, but merely a contingent, phenomenon." It is this removal of general body waste, and particularly the prevention of additions to the effects of normal waste throughout the body consequent upon the absorption by the intestine of toxins formed on account of the hindrance to normal elimination, that is the aim of the treatment of stasis. The result is a renewed and prolonged vitality of general body tissue."

VI. POSSIBILITY OF TREATING INTESTINAL STASIS BY INTERNAL LUBRICATION.
Möglichkeiten der Behandlung von Darm-Stase mittels innerer Schmierung

The question now arises: Can intestinal stasis be treated by non-surgical means, with any assurance of success?


30 A. CARREL, Journal Exp. Med. t 1914, Vol. XX, No. 1, pp. 1-2.
LOSBE AND EBELING, Journal Exp. Med. t 1914, Vol. XIX. No. 6. pp. 593-602.

The answer of both surgeons and physicians is an unequivocal "Yes," provided a proper selection is made of advanced cases, and incipient or mild cases be cared for promptly; also liquid petrolatum is the remedy to be relied upon, and should be tried before deciding on surgical means, provided the product employed is of the required purity, high specific gravity, and high natural viscosity.

LANE 31 says : " We find some difficulty in drawing the line between the cases in which the stasis can be efficiently met by the use of liquid petrolatum and those in which an alteration in the drainage scheme is advisable. In all doubtful cases we give liquid petrolatum a thorough trial before adopting operative procedures."


WILLIAM S. BAiNBRiDGE 32 says: "The 30 LOSEB AND EBELING, Journal Exp. Med. t 1914, Vol. XX, No. 2, pp. 140-148.
A. H. EBELING, Journal Exp. Med., 1913, Vol. XVII, No. 3, pp. 273-285.
A. H. EBELING, Journal Exp. Med., 1914, Vol. XX, No. 2 pp. 130-139.
31 British Medical Journal, May 4, 1912, p. 989
82 New York Medical Journal, 1914, Jan. 24.

vast majority of cases should have been prevented. Hygienic and medical treatment will cure a large proportion of cases if instituted in the beginning. Certainly, nine out of ten, and possibly nineteen out of twenty, of all cases should not reach the stage which calls for surgical intervention."

LANE 33 says: "From the surgeon's point of view, the treatment of chronic intestinal stasis consists in facilitating the passage of material through the several portions of the gastro-intestinal tract. ... In the vast majority of cases, the use of a lubricating material, such as liquid petrolatum, which precedes the passage of food, application of some spring support to the lower abdomen, which tends to keep the viscera up and to control the delay of material in the small intestine and caecum, and the avoidance of the use of such proteid foods as poison the tissues if retained for an abnormally long time in the intestine, are sufficient for the purpose."

33 Proceedings Royal Society of Medicine, London, Vol. VI, Part 1, p. 114.

R. MURRAY LESLIE w says: "In the large majority of instances, if the cases are treated at a comparatively early stage, simple remedial measures such as diet modifications, physical exercises, abdominal massage, supporting belts, aperient remedies, and lubricants (such as liquid petrolatum) are usually quite efficacious. . . . Liquid petrolatum ought to be given in large doses (J^ to 1 ounce) two or three times daily."


WILLIAM VAN V. HA YES M says: "Surgery should not be thought of in the great majority of instances, but is indicated in the marked cases failing to respond to persistent competent medical treatment."
A. F. HERTZ 86 says: "In those cases in which the whole of the colon is involved, medical treatment almost invariably succeeds."

34 Proceedings Royal Society of Medicine, London, Vol. VI. Part 1, p. 272. M New York Medical Journal, 1914, Feb. 28, p. 172. **Proc. Roy. Soc. Med., London, Vol. I, Part 6, p. 175.
37 Surgery, Gynecology and Obstetrics, 1913, Dec., p. 428.

ROBERT C. CoFFEY 87 writes: "The large majority of cases of ptosis may be successfully treated and the patient made perfectly comfortable by medical and dietary measures. Surgery should never be considered for the treatment of ptosis per se. Gastric or intestinal stasis not relieved by medical and dietary measures constitutes the only excuse for surgery in this class of cases." ... "I wish to reiterate that only a very small per cent, of ptosis cases as they now come to the doctor are surgical."

W. B. Russ, 88 of San Antonio, Texas, says: "Cases of intestinal stasis, even though infection and toxaemia are present, are primarily not surgical cases; and, if the patients are properly treated, very few need ever become surgical."

REA SMITH, SS> of Los Angeles, California, says: "I wish particularly to endorse the statement of Russ, that most cases of intestinal stasis are medical, and I agree that operation should be reserved for medical failures."

38 Journal American Medical Association, 1915, Aug. 28, p. 769.
w Journal American Medical Association, 1915, Aug. 28, p. 770.

J. H. KELLOGG, 40 of Battle Creek,' Michigan, says he "feels that his experience has demonstrated that by the systematic use of liquid petrolatum, combined with a laxative and antitoxic dietary, a very large proportion of the cases now subjected to short circuiting and other operations might escape surgical interference altogether; certainly a thing greatly to be desired, especially since we do not yet know what may be the remote effects of these operations, while we do know that the immediate results are often far from satisfactory."

N. W. JoNES, 41 Portland, Ore., writes: "No patient should ever be operated upon until a local barrier of surgical degree has been determined as such by the failure of medical measures."

40 New York Medical Journal, 1914, Sept. 12, p. 508.
41 Lancet Clinic, 1915, Dec. 4, p. 495.
Proc. Roy. Soc. Med. t Vol. I, Part 6, p. 9.

W. HALE WHITE 42 believes the general practitioner can prevent intestinal stasis. He told the Royal Society of Medicine, London, that in intestinal stasis "if surgical interference is ever necessary the patient for whom it is necessary is a reproach to her doctors, if she has consulted any in the earlier period of her illness, for the condition never ought to be allowed to advance to the stage which requires surgery."

In this connection, the words of OCHSNER, 43 of Chicago, Illinois, are significant. He says: "During ... 1914 ... the cases operated upon by my colleague . . . and myself . . . represent less than 10 per cent, of all the cases which came under our care during this period for the relief of intestinal stasis, and still the number operated upon contains some cases which should not have been treated surgically." He gives 44 as "contra-indications to surgical treatment" "the class of neurotics whose nervous condition has not been caused by intoxication due to intestinal stasis," also "in all instances where careful and long-continued hygienic, dietetic, and medicinal treatment results in physiological relief." After these cases are ruled out, "only a very small percentage of patients suffering from intestinal stasis will remain who need to be considered from the surgical standpoint."

* 3 Surgery, Gynecology and Obstetrics, 1916, Jan., p. 45.
44 Surgery, Gynecology and Obstetrics, 1916, Jan., pp. 47, 48.

About three years ago, the Royal Society of Medicine in London, England, 45 had "A Discussion on Alimentary Toxaemia: Its Sources, Consequences, and Treatment." The reading of papers and the debate occupied six sessions on as many days in three consecutive months. It was a very exhaustive consideration of intestinal stasis, and commanded the best medical, surgical, and dental talent. The printed part of this discussion fills 380 royal octavo pages. At the closing of the sessions, W. HALE WHITE," in making the summary of all that had been set forth, said: "It is agreed that in the vast majority of cases medical treatment suffices, and what has been said about treatment hi this discussion has come chiefly from the surgeons. ... If the cases that now seem to some to justify surgical treatment had been treated in the first stages by proper medical means, surgical interference would not have been necessary, so that when this is widely appreciated, cases ought never to become so severe that surgical treatment is contemplated, and we may hope one result of this discussion will be that we shall keep the drainage scheme of our patients in sufficiently good order as to render surgical interference unnecessary."

48 Proceedings Royal Society of Medicine, London, Vol. VI, Part 1, 1918, March, April, May, pp. 1-380; 46 Proceedings Royal Society of Medicine, London, Vol. VI, Part 1, p. 380.

And, similarly, A. J. OcnsNER, 47 after saying that intestinal stasis occurs "in patients who have suffered severely from digestive disturbances during infancy, with severe gaseous distension of the intestines," adds, "it seems as though not only the toxic conditions but that the
cause of these conditions should be met by proper prophylaxis before the support of the intestines and the muscular structure have been permanently injured. It would, consequently, seem proper to credit the pediatrician and the general practitioner with the elimination of a great part of suffering from this cause in the future."

47 Surgery, Gynecology andjObstetrics, 1916. Jan., pp. 46, 47.

VII. THE WIDE-SPREAD EXISTENCE OF INTESTINAL STASIS.
Die weit verbreitete Existenz der Darm-Stase
The existence of intestinal stasis and the condition of alimentary toxaemia are much more common than might seem to be the case on first thought.

N. W. JONES,** of Portland, Oregon, says that "fifty per cent, of all people possess the general asthenic type of build," that "within this type . . . lies . . . the potentiality for general body weakness which determines ... the morbid symptoms attributed to ptosis." "Only when mechanical or toxic symptoms occur ... do patients realize that they are not well." "No patient should ever be operated upon until a local barrier of surgical degree has been determined as such by the failure of ... medical measures." These are orthopsedic, hygienic and dietary, and the internal administration of liquid petrolatum. He says: "When the stasis is severe, and especially when it concerns local ileum or csecum blocking, the patient must be put to bed under control, and the bowel filled as rapidly as possible with a soft vegetable pulp and a variable amount of liquid petrolatum."

48 Lancet Clinic. 1915, Dec. 4, pp. 494-495. '


It is evident that there is a very general belief that intestinal stasis can be treated medicinally. OCHSNER'S 49 experience shows how small a per cent, of cases of intestinal stasis is surgical, and WATSON'S 50 careful observations lead him to say that cases which come under his grouping "are met with very commonly hi the every-day practice of the physician," and he is satisfied that such cases "form a large share of the cases which come under the daily observation of the practitioner."

Fortsetzung im nächsten Beitrag!

Gruß,
Clematis
 
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Fortsetzung - 2 - Englischer Originaltext:

VIII. THE NON-SURGICAL TREATMENT OP INTESTINAL STASIS.
Die nicht-chirurgische Behandlung der Darm-Stase

49 Surgery, Gynecology and Obstetrics, 1916, Jan., pp. 54-57. w Edinburgh Medical Journal, 1914, April, p. 346.


Considering diseases in general, the question of treating any one case is often perplexing, since not only the various schools of medicine differ widely in their ideas of medication, but also because the individual members of each school frequently have so different preferences. Happily, however, as regards the treatment of intestinal stasis there is great unanimity of opinion. Proper diet, rational hygiene, a suitable abdominal support, and liquid petrolatum constitute the non-surgical treatment. Cases should be cared for non-surgically at first and until such treatment has been found inefficient. Most cases, however, yield to it if it is carried out with patience and persistence. The internal non-surgical remedy par excellence is heavy liquid petrolatum.

WILLIAM VAN V. HAYES" says: "In the way of medication, bland laxatives are the chief medicine to be used, with liquid petrolatum of superior quality occupying the first place in usefulness. This product has the property of rendering the stools more soft and of hastening the movement of the food through the small and large intestine. It is not always sufficient by itself, however, and must be assisted by agar-agar, phenolphthalein, compound licorice powder, a saline cathartic, or cascara. Colocynth, podophyllin, and similar drugs should not be used because of their irritant action."

" New York Medical Journal, 1914, Jan. 24, p. 172.
New York Medical Record, 1914, Feb. 28, p. 410.

J. BION BoGART 52 considers it best to attack the Goliath at its source, the ileal affluent; and if the symptoms are unrelieved by a course of genuine liquid petrolatum there is nothing left but ileo-sigmoidostomy with or without colectomy.

SIR W. ARBUTHNOT LANE M says: "As to treatment, it resolves itself into the operative and non-operative. The nonoperative treatment consists in facilitating the passage of material through the gastro-intestinal tract by sufficient doses of liquid petrolatum and by the pressure exerted on the lower abdomen by a spring support."

82 New York Medical Journal, 1914, Feb. 28. p. 413.
" British Medical Journal, 1912, May 4, p. 993.

Such treatment is of very great value where the stasis is general through the drainage scheme or when the passage through part or the whole of the large intestine is obstructed. He condemns the use of germicidal drugs; tonics, as iron, arsenic, and mercury; purgatives; the restriction of food; large quantities of water by mouth; massage; gastric lavage and bowel flushing. He says 54 : "All these forms of treatment are tedious, dangerous, and at the best only palliative. Much more benefit can be obtained by the use of pure liquid petrolatum administered at regular intervals during the day. It cannot be absorbed in the human intestines, while it facilitates very materially the passage of the intestinal contents. The motions cease to be firm, and they are much less bulky than before, for the reason that the amount of organisms, which forms a considerable proportion of normal faeces, is greatly reduced." In addition, he recommends "the use of a spring support controlling the lower abdomen," and says, "This treatment is adequate, providing the mechanical obstruction produced by one or more kinks is not too great." "In the slighter degrees of obstruction, the use of an abdominal support and a sufficient dose of liquid petrolatum is enough to counteract any defect in the drainage. The abdominal support not only keeps up the viscera, but it prevents the blood puddling in the large veins in the mesentery."

64 Surgery, Gynec. and Obstetrics, 1913, June, p. 604 et seq. Also see The Operative Treatment of Chronic Intestinal Stasis, 3d ed., London, 1915, pp. 69-71. Cf. also Strasburger's opinion; The Prolongation of IAje t by lie Metchnikoff , Eng.trans., p . 157.

"Just how liquid petrolatum 55 acts is not perfectly clear. In animals it destroys the worms that infest the intestinal tract and such parasites as live on their skin. The eggs of ascaris lumbricoides, which will go on dividing in glacial acetic acid, when placed in liquid petrolatum die and no division takes place; and skin mycosis, in a large bird which resisted treatment with iodine, has been cured by daily applications of liquid petrolatum forcibly rubbed in. It also cures the dysenteric conditions to which animals are so liable, especially in captivity. Yet liquid petrolatum is apparently perfectly innocuous to the human subject, and loses none of its bulk in its passage through the intestinal tract."

66 Guy's Hospital Gazette, 1911, Sept. 30, p. 404.


"The non-operative treatment of stasis, 56 then, consists in -facilitating the passage of material through the gastrointestinal tract by sufficient doses of liquid petrolatum and by the pressure exerted on the lower abdomen by a spring support." . . . Even in cases of " serious obstruction at the end of the ileum, or when the lumen of the duodenum is reduced very considerably by cicatrization of an ulcer, it (liquid petrolatum) is often very helpful in facilitating the passage of the fluid contents through a small aperture. . . . The use of liquid petrolatum reduces the quantity of faecal matter passed, very considerably, probably because it is hurried along the tract and has not added to it the large quantity of organisms which form so much of its bulk in normal conditions.

The quantity of urine passed is also much reduced, apparently because the hustling of the faecal contents along the canal reduces greatly the quantity of toxins absorbed by the mesenteric vessels and the products into which they are converted in order to be excreted through the kidneys, etc." British Medical Journal. 1912, May 4. p. 995.

R. MURRAY LESLIE" says: "During the past year I have been struck with the undoubted benefits from the regular use of liquid petrolatum in cases of enteroptosis, even when accompanied by well-marked chronic intestinal stasis. . . . I generally begin with doses of two teaspoonfuls twice or thrice daily, and in some cases increase to one tablespoonful doses. During the administration of liquid petrolatum, aperient drugs may often be almost entirely suspended, which is a great advantage. In addition to its lubricant action, liquid petrolatum seems to exercise a most beneficial effect on the intestinal mucous membrane, and its value in many cases of mucous colitis is quite remarkable."

87 Clinical Journal, 1912, May 1, p. 61.
Surgery, GynecologyandObstetrics, 1913, Dec., pp.746-747.

A. E. ROCKET 58 says: "The dryness of the colonic contents may be avoided by causing the patient to drink large quantities of water. . . . Liquid petrolatum is the most effic mt lubricant for the colon that can be given by the mouth. ... A dose of from one to three ounces, given preferably in a glass of cold water, at night, is sufficient to overcome many obstinate cases of constipation during the time that it is used. As the mechanical causes of the constipation are not influenced by the use of this remedy, it may be necessary to continue it indefinitely, and it is far better to give a daily dose of just sufficient size to produce a regular movement than to cause a spasmodic movement by the use of a large dose for the purpose of clearing accumulations."

GERALD BLAKE 59 writes: "The medical treatment (of ileal stasis) resolves itself into an attempt to restore the inefficient bowel to its normal function. Relief of constipation, over a long period of time, may of itself be a curative measure, and this has been best accomplished by the
use of some of the mechanical agents for moving the bowels, preferably liquid 69 Boston Medical and Surgical Journal, 1914, Mar. 19, p. 423.

petrolatum in one-half-ounce doses two or three times a day, or agar-agar in two-dram doses three times a day, or both together, with a diet aimed at relief of constipation, and general hygienic and tonic measures to strengthen the weakened tissues."

R. MURRAY LESLIE says: "Liquid petrolatum is extremely useful as a routine remedy in the treatment of ordinary constipation apart from actual stasis, particularly when associated with flatulence or distension; while the value of its lubricant action in the case of hemorrhoids is obvious."

Quite recently, A. L. KNIGHT" called the attention of the Academy of Medicine of Cincinnati to the value of Keith's work, which shows the important connection of the myenteric or Auerbach's plexus with intestinal stasis. This plexus "has the power of maintaining tonicity, of originating and conducting impulses, and of reacting in a specific manner to specific stimuli. There are points in the digestive tract where the tissue is particularly well developed, and from which peristaltic movement seems to originate that is, points that are true nodal centers or pace-makers, notably, at least anatomically, that center at the ileo-caecal junction."

60 American Practitioner, 1913, Aug., p. 422.
61 Lancet Clinic, 1915, Dec. 4, p. 491 et seq.

ARTHUR KEITH * 2 demonstrates "that Auerbach's plexus (or more exactly the tissue which unites the plexus with the musculature of the bowel Auerbach's tissue) represents the most excitable musculature of the intestine " and is of the same nature as the auriculo-ventricular bundle of His. "Tawara regarded the nodal tissue at the commencement of that bundle as excitory in nature muscular tissue with an enhanced power of initiating rhythmic contractions. ... It is this intermediate tissue which is particularly endowed with an automatic power of originating contractile impulses and muscular movements. . . . Auerbach's collar, which surrounds the ileo-csecal junction, is 'nodal' in its true nature; it is the tissue in which csecal and ileo-csecal movements normally take their origin; and it is through this tissue that the central nervous system exercises its control over such movements." He finds Auerbach's plexus and tissue particularly developed at the pylorus the junction of the duodenum and jejunum the ileo-csecal junction of the proximal and distal colon as well as of the colon and rectum. "In the distal part of the transverse colon and in the descending colon these tracts of the bowel being normally in a condition of hypertonus this tissue is more abundant than in the appendix, csecum, or ascending colon." He says: "I am convinced that in the great majority of cases which are classified under the somewhat elastic term of ' intestinal stasis' the symptoms do not result from an atony of the musculature of the bowel, but from a hypertonicity of those parts which are normally in a state of tonic contraction. . . .

"There is no doubt that in all cases of intestinal stasis there is a disorder of the neuro-muscular mechanism of the great bowel, but we cannot explain that disorder in the present state of our knowledge."

Nevertheless, from this it is easy to understand the value of liquid petrolatum in all degrees of intestinal stasis, especially in incipient stasis. The oil prevents the intestinal contents irritating the intestinal wall, while, at the same time, it allows the contents to pass easily and quickly along. It relieves the exhausted or weakened myenteric ganglia to the extent that ultimately a normal bowel functioning may result. Or it may facilitate the passage of the intestinal contents through a bowel in tonic spasm whether such is due to central or peripheral stimulation.

62 An Account of Six Specimens of the Great Bowel Removed by Operation: With Some Observations on the Motor Mechanism of the Colon, by Arthur Keith, London, in The British Journal of Surgery, Vol. II, No.[8, 1915, April, pp. 576-599; also see The Cavendish Lecture, 1915, June 25. See The Lancet (London), 1915, August 21, pp. 371-375, also 1915, July 3, pp. 18, 19.

ERNEST CiARK

63 of the Royal Society of Medi83 Proceedings Royal Society of Medicine, London, Vol. VI. Part 1, pp. 315-319.

recently called the attention cine in London to the possibility of preventing senile changes in the crystalline lens by prompt treatment of intestinal stasis with liquid petrolatum. His report is too long to reproduce entire, but is valuable to every student of intestinal stasis, as well as to those interested in ophthalmology.

The following two cases are examples of those cited:
"Two females, one aged 15 % an( l the other 44, had the same accommodative power, viz., 7D. In the girl, this is about 4D worse than normal; and in the woman, D better than normal. The girl was too young to show any outward sign of ageing, but she had a most unhealthy appearance and confessed tohabitual constipation, and asserted that the bowels were often open only twice a week. On the other hand, the woman, aged 44, looked ten years younger and had always paid the most scrupulous attention to the bowels, and, for some time past, had taken a daily small dose of liquid petrolatum."


Clark's cases are so interesting and important that the temptation to quote at length is great, but the following must suffice. He says: "It bears out, incidentally, Hertz's 64 statement that a daily evacuation of the bowels is no proof of the absence of intestinal stasis. A man, aged 48, with an accommodation power below the normal, 65 who had no suspicion that he was suffering from constipation, had appendicitis . Sir W. Arbuthnot Lane operated and found a very bad state, pointing to many years of habitual stasis. On his recovery, he was made to attend most carefully to the bowels, and especially to take lubricants such as liquid petrolatum. The result is that now, after some years, his accommodative power is three years above the average, and he looks and is a much younger man than his years. This case also shows that by treatment we can give back a patient some of his lost youth by arresting the senile process in the lens and often in other parts of the body.

64 Proceedings Royal Society of Medicine, London, Vol. VI, Part 1, p. 164.
68 Proceedings Royal Society of Medicine, London, Vol. VI, Part 1, pp. 318, 319.

"I think I have said enough to prove that premature hardening of the lens is a very constant sequela of intestinal stasis . . . and that removal of the intestinal stasis tends to an arrest of the sclerosing process. ... I need hardly add that I have an enormous faith in liquid petrolatum as a lubricant in curing stasis."

GEORGE RowELL 66 emphasized his discussion by clinical cases. He said: "In a case that I saw recently, a young lady who had marked symptoms of chronic intestinal stasis, together with pain over the appendix, was treated by liquid petrolatum for six months, with the result that the whole of the marked objective symptoms were cured but the pain remained. An operation was undertaken for the pain, and an appendix tightly held up and sharply kinked was found and removed." Further, "I know of many cases (of pyorrhoea) in which the cure has been aided by liquid petrolatum internally. Two of my dental friends, of large experience in this disease, make an almost routine practice of prescribing liquid petrolatum for these cases, and one of them has told me that he does not know whether the liquid petrolatum or the local treatment has the largest share in effecting a rapid cure."

M Proceedings Royal Society of Medicine, London, Vol. VI, Part 1. pp. 197, 198.

RowELL 67 said further: "In 1901, Eric Pritchard came to the conclusion that disease in infants, and much in after life, is largely due to overfeeding during the first year. This, he held, causes overdevelopment in the length of the bowel, such an overgrowth often extending to many feet for which there is no adequate room, and, therefore, peristalsis is impeded and delay in the passage of the contents of the intestine results. For the prevention and treatment of this condition, he has given liquid petrolatum very largely, and, agreeing with Lane, 68 is convinced that the constant exhibition of liquid petrolatum has a marked effect in both the prevention and the cure of tuberculosis."

67 The Practitioner, 1913, XC, p. 294. Roy. Soc. Med., Vol. VI, Part 1, p. 114.


R. MURRAY LESLIE 69 says: " The action of liquid petrolatum is twofold, lubricant and protective, and both of these actions are of immense value in intestinal stasis. . . . The value of liquid petrolatum in facilitating the passage of intestinal contents in adults can be readily gauged by watching with the X-Ray screen the rate of passage of a bismuth meal in a patient with intestinal stasis, who has been taking liquid petrolatum right up to the date of examination. In such a case the bismuth may be observed actually coursing along the bowel coils, including the segments of the large intestine; while in a similar case where no liquid petrolatum has been administered the passage is slow, irregular and spasmodic. . . . The effect of full doses of liquid petrolatum may shorten the time taken by the passage of the gastro-intestinal contents from the
stomach to the rectum by as much as one-half."

ALFRED C. JORDAN, Medical Radiographer, of Guy's Hospital, London, says:

69 American Practitioner, 1913, Aug., p. 419.
70 The Practitioner, 1913, Feb., pp. 441-454.

"The most universal remedy, short of operation (for intestinal stasis) is to support the lower part of the abdomen by a suitable shield or belt, and administer pure liquid petrolatum. . . . The action of the liquid petrolatum is simple; it enters the caecum mixed with the ileal contents, and keeps the contents of the large bowel soft. Moreover, it accelerates the passage of the faeces through the large intestine, which consequently does not become overloaded. Far less bacterial action goes on, and the faeces are found to contain far fewer microbes. The whole of the ingested liquid petrolatum can be recovered from the stools, so that there are no absorption of liquid petrolatum and no possibility of a toxic action from its use even in large amounts. I am frequently reminded of the genuine efficacy of liquid petrolatum in relieving intestinal stasis, for, in patients who are taking it or who have taken it within a fortnight or so of the X-ray examination I have the greatest difficulty in obtaining X-ray evidence of the stasis, although it is undoubtedly present when the patient is not under this treatment."

J. H. KELLOGG' 1 writes: "Liquid petrolatum will not remedy every defect in the defecating process, and hence will not cure every case of constipation, but it comes nearer being a panacea than any remedy which has heretofore been found, and does meet a surprisingly large number of indications. After a careful study of its effects in several thousand cases, the writer feels justified in saying, with much confidence, that liquid petrolatum may be relied upon to accomplish the following results in the treatment of chronic constipation:

"1. It lubricates the alimentary canal throughout its whole length. In a large number of cases of constipation there is an excessive absorption of water from the colon, leaving the faeces dry, or pasty and adhesive. . . . The use of half an ounce or an ounce of liquid petrolatum at bed-time and half as much half an hour before each meal will in two or three days change the condition completely.

71 New York Medical Journal, 1914, Sept. 12, p. 504 et seq.

"2. This mechanical lubricating action of liquid petrolatum is highly important in overcoming kinks due to redundancy or to Jackson's membrane, adhesions resulting from colitis or other causes.

"3. The concentrated diet of our modern civilized life contains so little indigestible material that the residue forms a pasty mass which tends to adhere to the intestinal wall. . . . Fats . . . are more or less laxative if taken in sufficient amounts . . . but both animal and vegetable fats are digestible and absorbable, hence (in usable amounts) . . . are not effective in changing the character of the stool. . . . Liquid petrolatum is free from these objections, since it is wholly nonabsorbable, and a comparatively small amount serves the purpose required because it all remains in the intestine.

"4. Liquid petrolatum is useful in all forms of intestinal stasis, no matter what the cause, by preventing the abnormal drying out of the food residues which is the necessary result of too long retention in contact with absorbing surfaces.


"5. Liquid petrolatum . . . stimulates activity of the small intestine, . . . greatly accelerates the passage of material through the small as well as the large intestine. . . . Stagnation in the small intestine is of far greater importance than stasis in the colon, for the reason that both putrefaction and absorption are (in it) much more active than in the large intestine. Even in cases . . . due to ... Lane's kink . . . great relief may usually be obtained by the regular use of liquid petrolatum.

"6. One of the very interesting features of the many-sided useful activities of liquid petrolatum is its behavior toward intestinal toxins. These toxins consist, not only of bile acids and alkaline wastes of various sorts excreted by the intestinal mucous membrane, but, in addition, of a great variety of ptomaines and toxins produced through bacterial action, especially in the colon and also in the small intestine in cases of incompetency of the ileo-csecal valve. Liquid petrolatum is a highly active solvent and readily dissolves these waste and poisonous substances, many of which are more soluble in liquid petrolatum than in water. The result is that the liquid petrolatum, itself not absorbable, takes up a very considerable portion of the toxins found present in the intestinal tract and thus prevents their absorption. When liquid petrolatum is used, it may always be seen in the stools, showing a brownish or blackish color, due to the substances which it holds in solution. In a laboratory test made by a competent chemist by request of the writer, it was found that when liquid petrolatum was shaken with a watery solution of indol, more than half the indol was quickly taken up by the liquid petrolatum. The use of liquid petrolatum thus affords an effective means of hindering the absorption of intestinal toxins and conveying them out of the body.

"7. Liquid petrolatum is useful . . . in protecting the mucous membrane when . . . irritated, as in ... chronic colitis. . . . The value of liquid petrolatum as a dressing for wounds is well known. . . . Liquid petrolatum acts in an equally favorable way upon irritated mucous surfaces.

"8. Liquid petrolatum is a useful protective . . . hindering the absorption of poisons by mucous surfaces which have been deprived of their epithelium. The normal epithelial covering of the intestines has remarkable filtering powers, by which toxins, especially colloid poisons, are excluded. This filtering power is lost when the surface is denuded. . . . Liquid petrolatum renders great service in such cases by hindering the absorption of these poisons which occurs with great readiness through abraded surfaces.

"9. In cases of colitis liquid petrolatum not only protects the irritated surfaces, but also through its lubricating effect and through softening the intestinal contents aids greatly in overcoming the spastic condition of the intestine, which in many cases of chronic constipation is so formidable an obstacle to recovery. Laxatives of all sorts increase the spasticity of the intestine 72 and so aggravate the constipation which they are given to relieve. This is one reason why many are more constipated after taking a laxative than before. Temporary relief is obtained by the production of watery stools which are able to pass through the contracted bowel, but as soon as the first effects of the laxative pass off, constipation becomes worse than before, since the spasm is greater. Liquid petrolatum lubricates and protects the sensitive surface of^the spastic bowel, and at the same time softens the intestinal contents so as to permit passage through the bowel without mechanical irritation. Cases of colitis are greatly benefited by the regular use of liquid petrolatum.

72 Cf. supra. VIII., p. 53 (Brit. Jour. Surg., 1915, April,
p. 581), (Lancet, London, 1915, July 3, pp. 18, 19, Aug.
21, pp. 374-375).


"10. Incompetency of the ileo-csecal valve is a very active and frequent cause of serious disease, ... a common and effective cause of iliac stasis. The experience in treating several hundreds of cases has shown that aside from the regulation of diet the regular use of liquidpetrolatum is the most effective means of combating this condition. Medicinal laxatives cannot be used in these cases for the reason that they stimulate the antiperistalsis by which the reflux from the colon into the small intestine is increased. James T. Case has shown by X-ray examination that liquid petrolatum increases the inotility of the small intesf ine while it does not increase antiperistalsis.

"11. In cases in which the iliac stasis is due to spasm of the ileo-csecal valve, induced by chronic appendicitis, ovarian irritation or inflammation, colitis, or possibly painful rectal disease through reflex irritation, liquid petrolatum proves itself to be an invaluable remedy, since it has the property of increasing the peristaltic activity of the small intestine to such a degree as to enable it to overcome the spasm of the ileo-csecal valve without producing irritation which would inevitably increase the spasm of the sphincter, as do drug laxatives. The peculiar property of liquid petrolatum which enables it to stimulate and facilitate intestinal motility without producing irritation, is invaluable.' The regular use of liquid petrolatum very generally relieves hemorrhoids and fissure even when of some years' standing. These morbid conditions are usually the result of constipation, and are maintained and aggravated by straining at stool. By the habitual use of liquid petrolatum the stools are made soft, straining is avoided, the sensitive surface is protected, the intestinal contents are rendered less irritating and infectious, and thus the tissues are given an opportunity to heal and return to a normal condition.

12. Since adopting the use of liquid petrolatum the author has found that the number of cases in which operation for hemorrhoids is required is greatly reduced. Patients who have contemplated submitting to operation for removal of hemorrhoids of many years' standing,often within a week after beginning the use of liquid petrolatum have found themselves so completely relieved that an operation was no longer considered.

"13. Liquid petrolatum is capable of rendering invaluable service, in cases of intestinal intoxication, by increasing the number of daily stools. The length of time that foodstuffs remain in the intestine is reduced from several days to a few hours. This greatly lessens the opportunity for development of putrefactive processes and the absorption of putrefaction products. By the use of liquid petrolatum in connection with an antitoxic diet and antitoxic ferments such as the cultures of the bacillus Bulgaricus, 'bacillus bifidus, and bacillus glycobacter, it becomes a comparatively easy matter to change the intestinal flora a task difficult without this aid and very often impossible. Any one who has made a serious effort to change the intestinal flora, checking up his dietetic and other prescriptions by frequent bacteriological examinations of the faeces and chemical examination of the urine, knows how difficult a task this is. It is absolutely necessary that constipation should be overcome. Laxative drugs are harmful, as pointed out by Combe long ago, and hence cannot be used to advantage, but liquid petrolatum is harmless; and, by its systematic use in combination with other suitable measures, success may be obtained in all cases in which conditions requiring surgical interference do not exist. Indeed . . . experience has demonstrated that by the systematic use of liquid petrolatum combined with a laxative and antitoxic dietary, a very large proportion, probably by far the largest proportion, of the cases now subjected to short circuiting and other operations might escape surgical interference altogether; certainly a thing greatly to be desired.

"Liquid petrolatum possesses so many advantages that it will be given precedence over all laxatives under nearly all circumstances, when its merits are appreciated."


BAiNBBiDGE 73 says: "Liquid petrolatum is the agent which by common consent is pronounced the most satisfactory in the treatment of chronic intestinal stasis. . . . Liquid petrolatum commonly found in the market is not sufficiently refined to be entirely free from irritating ingredients or to be agreeable to the taste. Some of the products are too thin, and consequently give rise to 'dribbling/ which is not only extremely disagreeable, but defeats the purpose for which the oil is given." 73 Woman's Medical Journal, 1914, Jan., p. 10.

R. MURRAY LESLIE 74 says: "The numerous aperient remedies, the indiscriminate use of which is directly opposed to the modern view of rational therapeutics, have now been largely superseded by the use of lubricants, particularly liquid petrolatum, which in the writer's opinion is by far the most valuable internal remedy in the treatment of intestinal stasis." . . .

"As one of the first to systematically administer liquid petrolatum in intestinal stasis, the writer can speak with some authority in regard to its value. As the result of his experience he has no hesitation in stating that, in the large majority of cases of early intestinal stasis, the judicious use of liquid petrolatum (in association with diet modifications, hygienic measures, and, in some cases, with properly constructed supporting belts) is usually quite efficacious in affording permanent relief."

74 American Practitioner, New York, 1913, Aug., p. 418.

IX. CONSTIPATION IN INFANTS.
Verstopfung bei Kleinkindern
ELIE METCHNIKOFF 75 says: "Infants are frequently seriously ill as the result of constipation. . . . The illness may lead to death, but is generally cured by simple purging."

ERIC PRITCHARD, of the Queen's Hospital for Children, London, says: "At one time it was my invariable practice to treat cases of constipation in infants with additional feedings of cream. . . . Unless the evidence from collateral sources is clear that the percentage of fat is below the nutritive requirements, this line of treatment has little to commend it. This difficulty can be avoided by substituting liquid petrolatum for fat. Liquid petrolatum never gives rise to nutritional or to digestive disturbances; it is an absolutely inert lubricant, which passes out of the bowel in exactly the same condition as it enters the mouth;

75 ELIE METCHNIKOFF, The Prolongation of Life, Eng. trans.,
p. 67; DU PASQUIER, Gazette des Hopitaux, 1904, p. 715.
76 The Practitioner, London, 1910, May, p. 594.

moreover, every trace of it can be recovered from the faeces. If given in sufficient quantities it will soften the hardest scybala, and substitute soft plastic stools which pass with ease through the sigmoid and rectum."

P. G. EASTON 77 says: "The chronic constipation of children and infants often yields most easily to liquid petrolatum in small doses given regularly three times a day at first, and later reducing the dose to once a day, preferably at bedtime. Thus a breast-fed baby of six months was
practically cured of constipation by administering 15 drops of liquid petrolatum added to a teaspoonful of water and given before its bottle three times a day."

ERIC PmTCHARD, 78 of London, England, says: "The treatment of constipation resolves itself into the restoration and regulation of the secretory functions. . . . In all cases of constipation the diet must be thoroughly supervised. ... If no obvious error be discovered in the dietary, a careful examination of the stools may throw light on the cause and suggest lines of treatment." He distinguishes in constipation three classes of stools:

77 Journal Royal Army Medical Corps, London, 1914, 22, p. 443.
78 The Physiological Feeding of Infants, by Eric Pritchard, 3rd edition, 1909, pp. 260-267, 434H135.

" 1. Large, Pasty Stools, Light-Colored, of Foul Odor and of Greasy Consistence. . . . The indications for treatment are to restore the activity of the liver and pancreas and to increase and regulate the peristaltic functions.

"2. Small, Elongated Stools, very Hard and Brittle, Light-Colored, or even White. ... In cases of this kind an increase of the percentage of fat in the food will often accomplish the desired end; . . . if an infant who passes motions of this kind has an ample allowance of fat in the food, say 4 per cent., if it is putting on weight in a normal manner, say six ounces a week, and if there is no other indication for an increase in fat except the constipated condition of the stools, it may be hazardous to run the risk of inducing fat dyspepsia by increasing the amount of the constituent.

"It was the difficulty of treating this variety of constipation on scientific and rational lines that led me to devise the following method, to which, so far as I know, there is absolutely no objection:
"There is no vegetable or animal oil that can reach the lower bowel and soften constipated stool, unless it is given in such excess that it is neither digested nor absorbed, hence there is danger of fat dyspepsia; but a mineral oil such as liquid petrolatum, in whatever doses it is administered, will always reappear in the motions and soften them to an extent which is directly proportional to the amount given. Liquid petrolatum cannot decompose in the bowel and cause offensive motions like excess of fat. It cannot become absorbed and tax the resources of the liver; in fact, it behaves as the most perfect mechanical lubricant of the bowel, and has, as far as I know, absolutely no injurious therapeutic action. I have used it now consistently for two years, both in my private practice and at my infant consultations in Welbeck Street, and I have never had any reason to find fault with it. I find it an excellent vehicle for a large number of drugs, but more especially for pancreatic extract. The form in which I give the liquid petrolatum is an emulsion, of which I give the formula.

"This emulsion is most useful as an intestinal lubricant in cases of constipation or ulceration of the bowel. It may be prepared as follows:
Pure Liquid Petrolatum 20 minims
Powdered Gum Acacia 10 grains
Essential Oil Almond Vie minim *
Elixir Saccharin (1 : 20) % minim
Water to make 1 drachm

"Liquid petrolatum emulsion is a good vehicle for insoluble drugs such as sulphur and the salts of bismuth, and also for the digestive ferments such as papain and pancreatin. The formula I employ for pancreatin is as follows:
Liquor Pancreatis 10 minims
Sodium Bicarbonate 4 grains
Boracic Acid ^ grain
Liquid Petrolatum Emulsion to make ... 1 drachm

"Adults as well as infants find this emulsion quite agreeable. . . . For infants I generally order one teaspoonful three times a day, after food, but I always tell the mother to begin with quite small doses, say a quarter of a teaspoonful, and then gradually to increase the dose till the full amount is reached. . . . Three teaspoonfuls of the liquid petrolatum emulsion are, as a rule, quite enough to render constipated stools of the kind under consideration amply soft, but if they still remain hard there is no harm in increasing the dose up to six or seven teaspoonfuls a day.

"3. Small, Marble - Shaped Stools, sometimes with Pieces of Dried Mucus Adherent to their Surface, sometimes with Traces of Blood. . . . "The treatment of the condition of the bowel which gives rise to motions of this kind will depend very largely on the symptoms which have preceded the constipation."

79 Archives of Pediatrics, 1913, March, pp. 165-167.
PRiTCHARD, 79 in a paper on Some Practical Points in the Management of Breast Feeding, adds: "The mechanism of defecation depends on a somewhat complicated nervous reflex. . . . The regularity and efficiency with which the centers ply their automatic functions depend very largely on the nature and character of early training. There is nothing more damaging to a young center than overstimulation, and there is no worse form of education for the inexperienced centers of defecation than overstimulation with castor oil, glycerin suppositories, or soap-and-water enemata. All these violent expedients exhaust the centers and leave the reactionary constipation.

". . . The epithelial lining of the intestine is a very delicate and sensitive structure, easily damaged, easily torn off, and easily stimulated. Meconium seems most nicely adjusted to preserve and protect so delicate a mucous surface, until such time as it is replaced by the normal constituents of an infant's stool. Personally, I believe that many a colitis is determined in young infants by the premature sweeping out of the meconium. ... So important to my mind is thefunction of meconium that when it is deficient in quantity or prematurely expelled by accident or undue interference, I always take care that it is replaced by an efficient substitute. The best substitute that I have so far been able to discover is, without doubt, liquid petrolatum emulsion. Liquid petrolatum is a good lubricant, and, like meconium, it is not assimilated by the epithelial cells, and thus reduced in bulk as it descends the bowel that is to say, it reaches the rectum intact.

"It is physiologically an inert substance; it is protective, lubricant, and soothing. In fact, so satisfactory does its administration prove that I now give it in all cases in which the infant suffers from tormina, entero-spasm, or dysperistalsis. When prepared according to the formula following I find infants take it well:
Liquid Petrolatum 20 drops
Benzoic Acid Vs2 grain
Saccharin 1 /32 grain
Oil Cinnamon Vie drop
Decoction Irish Moss to make 1 teaspoonful Dose: A teaspoonful to a tablespoonful, from three to six times a day."

"I would here utter a word of caution against the indiscriminate use of some of the largely advertised petroleum emulsions, partly for the reason that their flavoring and method of manufacture are not calculated to benefit infants, but chiefly because they may contain supplementary bodies, such as hypophosphites, which are not required by infants and which cannot be given safely, except in very small dosage. With an emulsion of the formula here given the dosage may be as large as two ounces a day, divided into as many doses as the baby receives
feed, or as small as one teaspoonful in the twenty -four hours. Such an emulsion is an excellent vehicle for all the drugs that are usually administered to infants, and it matters little whether such drugs be soluble or insoluble provided the emulsion itself is well shaken before it is poured out of the bottle."

Fortsetzung nächster Beitrag!
 
"Liquid Petrolatum" - Gereinigtes Petroleum, Art. G 179 - TEIL 2

Fortsetzung - 3 - Englischer Originaltext:

X. LIQUID PETROLATUM DURING PREGNANCY AND LACTATION.
“Liquid Petrolatum” während der Schwangerschaft und Stillzeit

80 The Prolongation of Life. Part IT. Chap. Ill, Eng. trans., pp. 68, 71.

ELIE METCHNiKOFF, 80 ten years ago, showed that "Women in pregnancy and childbirth frequently suffer much as the result of retention of faecal matter," but the necessity of caring for the mother's bowels during pregnancy and while she is nursing her infant is so well recognized today that it does not need emphasizing. However, it is often difficult to settle upon the means by which the desired maternal condition may be brought about and at the same time leave the foetus or the nursing child undisturbed thereby. Cathartics and laxatives may extend their influence by means of the placental circulation or the milk so that a more or less serious medication be produced for the child in utero or at the breast. The extent of such infantile disturbance and distress depends upon the nature and amount of the drug administered and the general physical condition of the mother, the child, or both. Sometimes such indirect treatment of the infant may be desirable, but unless it is indicated by some special condition of the child, it is best to avoid it, and, therefore, in cases in which the bowels of the parturient or the nursing mother demand regulating and those of her child do not, a remedy that can influence the mother and not the child is desirable.

Liquid petrolatum meets the demand. To correct the constipation of pregnancy, to avoid the hemorrhoidal condition which so often attends it, to prevent or relieve postpartum intestinal stasis, and for all other conditions for which it is indicated, a pure liquid petrolatum may be used by the mother in any necessary amount, without fear of any influence on her child, since the oil does not enter the maternal circulation, but exercises its influence in a mechanical way in the gastro-intestinal tract alone.

XI. LIQUID PETROLATUM FOR THE INSANE.
“Liquid Petrolatum” für die Geisteskranken

R. MURRAY LESLIE 81 writes that he "has had excellent therapeutic results from the administration of liquid petrolatum in mucous colitis," and says that "there is a great field for the employment of liquid petrolatum in asylums for the insane, as the inmates are particularly prone to mucous colitis." 81 American Practitioner, 1913, Aug., pp. 420-421.

XII. SURGICAL USE OF LIQUID PETROLATUM.
Chirurgische Verwendung von “Liquid Petrolatum”

What has been said up to this point is primarily non-surgical. There are, nevertheless, uses for liquid petrolatum in surgery directly or indirectly connected with enterostasis.

Liquid petrolatum has been of use intraabdominally to prevent adhesions, having been used even when all raw surfaces were covered with peritoneum. For the surgeon, however, liquid petrolatum has come to be of value from the point of view of intestinal stasis alone. It is now
used as follows:
(A) By mouth as a prophylactic ^ beginning some time before operating. BAiNBRiDGE 82 says: "Lane describes: "1. An abnormal fixation of the pylorus" . . . which . . . "2. may result in the production of a kink, . . . sufficient to interfere with the normal functioning of the stomach and the duodenum, consequently areas of engorgement of the mucous membrane arise in the front part of the duodenum or in the lesser curvature of the stomach. While the stress sustained at the point of engorgement is a primary factor, the lower resistance power to the entry of microorganisms, due to autointoxication, takes a large share in the production of the inflammatory changes in the mucous membrane. 82 New York Medical Record, 1913, Sept. 27, pp. 554-556.

"10. Associated with intestinal stasis, there is a considerable ascent in the level of deleterious organisms in the small intestines with occasional infections of the biliary and pancreatic ducts, producing gallstones, pancreatitis, and, later, cancer of these several structures."

Therefore a course of liquid petrolatum before operation prevents complications which otherwise might arise.

(B) Before operating to aid in determining whether the case is surgical or not. LANE 83 says : " We find some difficulty in drawing the line between the cases in which the stasis can be met efficiently by the use of liquid petrolatum and those in which an alteration in the drainage scheme is advisable. In all doubtful cases we give liquid petrolatum a thorough trial before adopting operative procedures." 83 British Medical Journal. 1912, May 4, p. 989.


HAYES 84 says: "Surgery ... is indicated in the marked cases (of intestinal stasis) failing to respond to persistent, competent medical treatment."

CoFFEY 85 says: "Gastric or intestinal stasis not relieved by medical and dietary measures constitutes the only excuse for surgery in this class of cases." A more or less steady and prolonged use of liquid petrolatum will make clear in a given doubtful case of intestinal stasis whether resort should be made to surgery. (C) Intra-abdominally toward the end of the operation for the prevention of postoperative stasis, etc.

84 New York Medical Record, 1914, Feb. 28, p. 410.
85 Surgery, Gynecology, and Obstetrics, 1912, Oct., p. 248.

WATERS F. BURROWS 68 says that placing an abdominal case early after operation in the sitting posture avoids many complications. "Intestinal functioning is likewise bettered . . . yet frequently intestinal disturbance is shown. . . . The pain disturbance and actual dangers resulting from post-operative bowel stasis make evident the importance of prophylaxis. . . . Abrasion of the peritoneal surface of the gut is a most common and frequently unavoidable cause of post-operative stasis. The method of overcoming the effects of this traumatism by means of liquid petrolatum introduced within the abdominal cavity at operation has proved effectual and safe." ... "In most simple abdominal operations its use is not required since prophylactic care will limit post-operative distress, but in all others the oil is of the greatest value when employed upon abdominal pads during operation or sponged gently upon intestinal coils previous to closure of the incision, excluding only areas where adhesions are desired and having care that all plastic procedures and intestinal anastomoses are completed before the oil is introduced. In cases presenting extensive adhesions or widespread peritonitis, large amounts of liquid petrolatum (up to 6 or 8 ounces) are required to prevent recurrence or formation of adhesions, to limit the absorption of toxins from the peritoneal cavity, to assist nature in combating infection, and as a prophylactic against intestinal stagnation, obstruction, spasm, and final paresis. In the case of more than moderate severity, intestinal spasm and stasis, together with abdominal pain, are largely eliminated and convalescence is more comfortable and safe, while the individual in dire straits at the time of surgical intervention has, post-operatively, manifold better chances of recovery."

88 New York Medical Record, 1913, Nov. 1, pp. 795-798.


Burrows condemns the use of iodine, mercuric chloride solution, carbolic acid, alcohol, etc., applied to the peritoneum, also olive oil and commercial liquid petrolatum, but says: "Liquid petro- latum (of the naphthene series) causes none of the changes occurring in the process of adhesion formation. . . . The oil has no appreciable chemical action upon the tissues nor deleterious effect upon the animal and is slowly absorbed. ... It prevents to a great extent the formation or recurrence of adhesions . . . fills the lymphatic channels, thus limiting septic absorption, and . . . prevents extension of destructive processes. It is used to advantage intra-abdominally in place of salt solution, upon abdominal pads, and to protect and lubricate the abdominal contents, thereby eliminating or minimizing post-operative intestinal stasis, vomiting, and abdominal pain."

Later, BURRO ws - New York Medical Record, 1914. Apr. 11, p. 656. - 87 emphasizes the post-operative intra-abdominal use of liquid petrolatum in his paper before the Hudson County (N. J.) Medical Society. He says: "After correction of apparent abnormalities, which in several instances has consisted solely in breaking down adhesions and eliminating kinks, the writer, in selected cases, pours 6 to 10 ounces of purified liquid petrolatum, preferably of high specific gravity, into the abdominal cavity. This oil prevents the recurrence of adhesions, lubricates the intestinal coils, straightens out angulations and kinks, floats the gas-filled loops of gut out of the pelvic cavity, exerts an intra-abdominal pressure upon the viscera, and is followed by a return of normal peristalsis and bowel evacuation. In the number of cases where this method has now been used the results have been uniformly satisfactory; in some a complete elimination of constipation is apparent, and in the worst cases this simple safe procedure has given relief unattained by other means, and abdominal distress, gas accumulations, signs of toxic absorption, headaches, dizziness, insomnia, and the various symptoms of autointoxication, now generally recognized, have been overcome. Particularly following plastic nonseptic operations, the later formation of bands and adhesions is prevented and thereby potent causes of post-operative intestinal obstruction and kinking, abdominal pain, and chronic constipation obviated.


"The method commends itself as a prophylactic measure, the oil to be used in amounts of from 6 to 10 ounces, just before concluding many abdominal operations, especially in those cases where visceral trauma and irritation have been greater than usual and in which the liability to adhesion formation and kinking exists. Not infrequently constipation, absent prior, is present after abdominal procedures and may be attributed to these factors which, with the use of oil, are made non-effective.

"That oil thus used is harmless has been shown by the writer through numerous animal investigations, and its effectiveness in the treatment of chronic constipation is proved."


There are four contra-indications** for the intra-abdominal use of liquid petrolatum:
"1. Infection, whether this be present previous to or occur during operation.
"2. Gall-bladder surgery where a rapid formation of adhesions prevents leakage.
"3. In operations . . . demanding firm peritoneal union, oil should not be introduced until the surfaces it is intended should adhere have been carefully placed in contact and sutured.
"4. The use of oil intra-abdominally should not be the means for avoiding the after-effects of crude or careless surgery."


88 BURROWS, New York Medical Record, 1915, July 10, pp. 66, 67.


(D) To prevent or mitigate post-ancesthetic nausea and vomiting.
ROBERT H. FERGUSON 89 in his paper read before the New York Society of Anaesthetists, after proving that olive oil by mouth is of no value in preventing or lessening post-anaesthetic ether vomiting, since it is saponified and digested, thus releasing in the system whatever ether it absorbed, calls attention to the value of Heavy liquid petrolatum for this purpose, since it is not absorbed and, "if given in sufficient quantities (as soon after the anaesthesia as the patient can swallow or by stomach tube before consciousness is regained), will slowly but surely pass through the alimentary canal, and take with it any ether it may meet along its way, holding it in suspension until it is evacuated at the anus. The more slowly the liquid petrolatum passes through the gastro-intestinal tract the better; therefore, the higher the viscosity of the oil, the more satisfactory is the result." *'New Y&rJc Medical Journal, 1912, June 29. pp. 1359-1360.


(E) As a post-surgical laxative. Finally, BAiNBRiDGE 90 says: "The after-care of the patient is important in all cases, but particularly so when ileo-colostomy and colectomy have been performed. ... An ounce of liquid petrolatum is administered by the mouth three times a day, as long as may be necessary." 90 American Journal of Gastro-Enterology, 1913, July, pp. 13, 14.

Ende der englischen Originalversion.
 
"Liquid Petrolatum" - Gereinigtes Petroleum, Art. G 179 - TEIL 2

Übersetzung - TEIL 1
Damit die Übersetzungen nicht von der Diskussion "verschüttet" werden, bitte ich vorerst darum, die Diskussion im ERSTEN Thread, hier:
https://www.symptome.ch/threads/gereinigtes-petroleum-art-g-179.62907/, zu führen.

“Die nicht-chirurgische Behandlung von Darmstasis (Stillstand, Stauung, Stase) und “constipation” (Verstopfung, Darmträgheit) sowie einer wichtigen Ankündigung bezüglich “Liquid Petrolatum” (Flüssigem Petrolatum).”

R. H. Ferguson, MD, vorgestellt an der Universität von Toronto zu “Der nicht-chirurgischen Behandlung von Darmstasis und Verstopfung”, zusammengestellt von Robert H. Ferguson, MD, Sc. D. Ebenfalls eine wichtige Ankündigung bezüglich Liquid Petrolatum, veröffentlicht für Ärzte und Chirurgen von E.R. Squibb & Sons, New York, Medizinische Abteilung MCMXVI, Copyright, 1916 von Robert H. Ferguson.
Quelle des englischen Originals:
Full text of "The non-surgical treatment of intestinal stasis and constipation, also an important announcement regarding liquid petrolatum"

Übersetzung - Auszüge:
Anmerkung:
bei einigen Fachausdrücken gebe ich bei erster Erwähnung die deutsche Übersetzung an, bleibe danach jedoch oft beim englischen Begriff, wenn mehrere Bedeutungen möglich sind. Wer Begriffe selbst nachschlagen möchte, kann das hier tun: dict.cc | Wörterbuch Englisch-Deutsch

Der Schwerpunkt der übersetzten Auszüge:
Darmsanierung durch medizinische Maßnahmen bzw. Petrolatum.
Chirurgische Aspekte sind gekürzt.
Anwendung in der Schwangerschaft/Stillzeit und bei Kleinkindern ausgelassen.
Aspekte betreffs unterschiedlicher Krankheiten wurden übersetzt.
Wiederholung gleicher Aussagen unterschiedlicher Ärzte wurden nur einmal übersetzt.
Aufgrund der Scan-Fehler im Original konnten Quellen nicht immer zugeordnet werden.

Aus dem Vorwort:
Ankündigung 5:

Dieses Liquid Petrolatum Squibb Heavy (aus Californien), entspricht den folgenden Qualitätsangaben: Es ist wasser-weiß, geruchlos, geschmackfreies Mineralöl, besteht fast ausschl. aus der Naphtenserie. Es hat eine specific gravity* (relative Dichte oder spezifisches Gewicht) von 0,886 bis 0,892 bei 15̊ C oder 0,881 bis 0,887 bei 25̊ C. Es hat eine außergewöhnlich hohe natürliche Viskosität, einem sehr wichtigen Punkt.

*Es wird behauptet, daß ein schweres Kohlenwasserstoff-Öl hoher Viskosität nicht so schnell durch den Darm fließt wie es ein Öl mit niedrigerer specific gravity und Viskosität tut. Dieser langsamere Durchfluß erlaubt eine gleichmäßigere Verteilung des Öls, eine vollständigere Schmierung der Darmwand und möglicherweise eine gründlichere hemmende Wirkung auf Bakterien. Außerdem, wenn ein leichtes Öl niedrigerer Viskosität verwendet wird, kommt es zur Leckage oder Tröpfeln, während unter normalen Umständen bei Verwendung von Öl höherer Viskosität ein derartiges Ärgernis nicht in Erscheinung tritt.
(...)
Liquid Petrolatum erfährt keine Veränderung im Magen oder Darm. Es wird nicht absorbiert und es verläßt das System im gleichen Zustand und in gleicher Menge wie es zugeführt wurde. Seine primäre Aktivität ist gänzlich mechanisch, es schmiert nur das Lumen der Därme und erhält den Darminhalt weich. Dennoch sind die zweitrangigen Wirkungen wichtig, so etwa die Entlastung der überbeanspruchten “mesenteric ganglia” (mesenteriale Ganglien - die Eingeweide-Ganglien), indem es die Passage des Darminhalts erleichtert; die Zersetzung verhindert indem Stagnation des Darminhalts verhindert wird; seine indirekte bakteriologische Wirkung, indem es die Bakterien so vollständig einhüllt, daß ihnen die Zufuhr von Nährstoffen verweigert wird, die sie für ihre Vermehrung benötigen, und, aus all diesen Gründen, erlaubt es eine bessere Verdauung und Absorption der Nahrung, als möglich wäre, wenn Stasis vorliegt.
(...)
Die wichtigste Eigenschaft der Schmierfähigkeit ist die Viskosität, daher sollte diese Eigenschaft im Vordergrund stehen, die “specific gravity” aber sofort danach beachtet werden und natürlich die Reinheit, die unterläßlich ist.

Die London Lancet sagt: “Da zugegeben wird, daß der Wert des “Liquid Petrolatum” bei interner Einnahme hauptsächlich die Wirkung der Schmierung des Eingeweideinhalts ist (obwohl es nebenbei auch die bakterielle Aktivität einschränkt), ist die Viskosität des Öls wahrscheinlich der wichtige Faktor. ... Man kann mit ziemlicher Sicherheit sagen, daß die Wirkungen sich einerseits ziemlich von einem schnell fließenden Öl unterscheiden, und andererseits, wenn ein Öl verwendet wird, das den Darmtrakt langsam durchfließt ... Bei Ölen, die schneller fließen ... kann die gleichmäßig anhaltende Schmierung nicht so sicher erreicht werden, die physiologisch erwünscht ist, sie verursachen häufig Darmschmerzen und sie können sogar ausgeschieden werden ohne überhaupt zu schmieren. Möglich ist auch, daß die störenden Wirkungen auf die Verdauung, die manchmal vorkommen, auf die Verwendung von zu schnell fließenden Ölen zurückzuführen ist.
(...)
Lancet sagt: Viskosität wird stärker von der Temperatur beeinflußt als die “specific gravity”, daher soll sicher gestellt werden, daß das Öl bei Körpertemperatur die gewünschte hohe Viskosität beibehält.
The Lancet, London, 1915, Oct. 2, p. 762.
(...)
II. Definition der Darm-Stasis
... eine anormale Verzögerung des Durchflusses des Darminhaltes durch den gastro-intestinalen Trakt hat zur Folge, daß die Absorption größerer Mengen giftigen oder toxischen Materials in den Kreislauf erfolgt, als die Organe, deren Funktion es ist sie in für das Gewebe des Körpers so unschädliche Produkte zu verwandeln wie möglich, bewältigen können. (...)

III. Fernere Auswirkungen der Darm-Stase
Lane betont: Stasis ist mehr als nur die tägliche, fehlende Aktion der Eingeweide. Die Stasis ist wichtig weil jede Verzögerung bei der Passage der Inhalte und Entleerung zu einem dreifachen Effekt bezüglich der Organismen im Darm führt. Deren Vermehrung wird erleichtert, sie breiten sich über ihr normales Habitat hinaus aus und fremdartige Arten entwickeln sich. Diese Organismen können sich über die Gänge der Organe, die mit dem Abflußrohr verbunden sind, ausbreiten und sie oder ihre Produkte auf diesem Wege in den Blutstrom gelangen, die Organe infizieren, die nicht direkt mit dem Darm in Verbindung stehen. Zum Beispiel die Nieren, und dort progressiv degenerative Veränderungen in jedem Gewebe bewirken.

Auf diese Weise können die von der Darm-Stasis verursachten Störungen sehr weitreichend und wichtig sein, die scheinbar keine entfernte Verbindung mit der Toxizität im Darm haben. Lane, Bainbridge u.a. weisen darauf hin.

So werden auch ganglose Drüsen beeinflußt. (...) Im Fall einer sehr athletischen jungen Dame, die ich kenne, die eine große Schilddrüse hatte und einige Symptome einer chronischen Darm-Stasis aufwies, verminderte sich die Größe der Schilddrüse nach einer Kur mit “Liquid Petrolatum”, dreimal täglich für zehn Tage, auf die Hälfte und die Patientin fühlte sich vollkommen wohl dabei. 9 Rowell, Proceedings Royal Society of Medicine, London. Vol. VI, Part 1, p. 197.

Lane: operierte eine Patientin wegen Darm-Stasis. Er sagt: Während acht Jahren litt sie an einer vergrößerten Schilddrüse, die sich vom Hals nach vorne hervor wölbte und sie beim Atmen behinderte. Sie enthielt mehrere große Adenome ... Innerhalb weniger Tage nach der Operation wurde offensichtlich, daß sich die Schilddrüse stetig verkleinerte und diese Verkleinerung setzte sich fort, bis sie beim Verlassen des Krankenhauses nur wenig größer als normal war. Wie mir mitgeteilt wurde ist sie jetzt wieder normal groß. 10 Proc. Royal Society of Medicine, Vol. VI, Part 1, p. 106.

Auch das Nervensystem wird deutlich beeinflußt. Des weiteren können degenerative Veränderungen in der Brust stattfinden, die mit der Stasis in Verbindung stehen, die verschwinden, wenn die Ausscheidungen richtig behandelt werden. 11 Surgery, Gynecology and Obstetrics, June, 19 13, pp. 600-606

Lane stellt die enge und gelegentliche Verbindung der Darm-Stasis zu vielen Fällen von Blinddarmentzündungen, rheumatoider Arthritis und Tuberkulose her. Bezüglich der beiden Letztgenannten sagt Lane: Meiner Erfahrung nach, kann ein Patient keine dieser Krankheiten entwickeln (außer durch Zufuhr von Tuberkeln durch Injektion), außer die Widerstandskraft gegen das Eindringen von Organismen, oder, in anderen Worten, die Vitalität der Körpergewebe, wurde durch Gifte beeinträchtigt, die sie aufgrund einer chronischen Darm-Stasis durchströmen. 12 British Medical Journal, 1911, Apr. 22, pp. 913, 914.

Watson:
13 British Medical Journal, 1912, May 4, p. 989. "Edinburgh Medical Journal (N.S.), 1914, February, p. 130; 1914, March, p. 220 et seq.; 1914, April, p. 345 et seq.
Die lange andauernde Beobachtung vieler Fälle chronischer Erkrankungen ... hat mich zu der Erkenntnis geführt, drei bestimmte Gruppen von Zuständen zu erkennen, die hauptsächlich oder ganz auf die Toxizität im Darm zurückzuführen sind.
1. Eine neurasthenische Gruppe. Diese schließt einige Fälle ein, die derzeit als neurotisch betrachtet werden und eine Untergruppe, bei der die Symptome hauptsächlich mental sind.
2. Rheumatische Arthritis
3. Dyspeptische Gruppe (Magen-, Darmverstimmungen, bedrückt, mißgestimmt)

Aus therapeutischer Sicht können Fälle der Toxizität im Darm grob in drei Hauptgruppen eingeordnet werden:
Gruppe 1: Fälle mit physischen Symptomen, die relativ trivial sind und gut auf ein medikamentöse Behandlung ansprechen.
Gruppe 2: Fälle bei denen die Symptome ausgeprägter sind und von objektiven Hinweisen auf einen anormalen Zustand des Verdauungstraktes begleitet werden, die aber auf eine sorgfältige und längere medizinische Behandlung ansprechen.
Gruppe 3: Fälle bei denen der Zustand des Verdauungstraktes derart anormal sind, so daß medizinische Maßnahmen versagen und nicht erleichtern; Erleichterung ist hier nur einen chirurgischen Eingriff möglich.

Der Schlüssel einer erfolgreichen Behandlung liegt bei der Anwendung antiseptischer und aseptischer Prinzipien, Ruhe, Diät, Behandlung der Eingeweide usw. ... Die Verwendung von “Liquid Petrolatum” als einem mechanischen Schmiermittel ist bei vielen dieser Fälle von großem Wert.

IV. Ursache für die Auto-Intoxikation bei Darm-Stase

Paul G. Wooley - 15 Journal of Laboratory and Clinical Medicine, 1915, Oct., pp. 47-49.
Erstens: während der Verdauung von Nahrungsmitteln mittels normaler Sekretionen des Gastrointestinaltraktes, werden toxische Substanzen gebildet, die in den Blutkreislauf übergehen und ernsthafte Störungen verursachen können.
Zweitens: im Darmtrakt vorhandene Bakterien wirken auf die Nahrung ein und produzieren toxische Substanzen, die absorbiert werden und toxisch wirken.
Drittens: Die Anwesenheit von Bakterien selbst, die vom Darm aus in den Blutstrom gelangten, sind die Ursache der Störungen.
(...)
Robert Saundby - 17 Proceedings Royal Society of Medicine, London, Vol. VI, Part 1, p. 43.
Saundby erklärt die Absorption von Toxinen mittels Traumata und betont die Wichtigkeit der Verstopfung bei der Autointoxikation durch die Läsionen (Verletzungen) an der Darmschleimhaut. Er sagt: eine einfache Verstopfung führt nicht zu einer erhöhten Zersetzung des Stuhls ... aber sie ist nicht ungewöhnlich als Ursache eines chronischen Darmkatarrhs, der sich zu einer Ulzeration oder gar Perforation weiter entwickeln kann, und den daraus folgenden entzündlichen Konsequenzen müssen die verschiedenen Symptome zugeordnet werden, die mit der Verstopfung in Verbindung stehen und nichts ist sicherer als daß viele Symptome wegen der Verstopfung entstehen, weswegen Veränderungen an den Wänden der Eingeweide eingetreten sind. Es ist auch nicht unvereinbar mit dieser Sichtweise, wenn die gründliche Entleerung der Eingeweide zwar von einer vorübergehenden Erleichterung der Symptome begleitet wird, aber gleichzeitig, sollten wir erwarten, daß die Entleerung allein des “pelvic colon” (Becken Dickdarm, gemeint ist wohl Dickdarm im Becken) keine Heilung herbeiführen kann.

N. Mutch - 18 Bacterial Activity in the Alimentary Tract The British Journal of Surgery, Vol. II, No. 8, 1915, April, pp. 608-638 (see p. 609, also pp. 623, 624). The Lancet Clinic, 1915, August 14, p. 154; 1915, August 21, p. 172.
Um es kurz zu beschreiben, der obere Nahrungstrakt ist auf die aseptische Absorption der Nahrung spezialisiert und der Dickdarm darauf die Reste mittels Bakterien zu zerstören. Es ist denkbar, das Krankheiten durch die Infektion des Lumens des oberen Nahrungstraktes entstehen, wobei giftige Zersetzungsprodukte gebildet werden; oder durch die Infektion durch die Infektion durch die Wände des Nahrungstraktes hindurch mittels Ausschüttung von bakteriellen Toxinen in den Kreislauf...
(...)
Folgeinfektionen des Darms, bei denen sich zu den bei Darm-Stasis befindlichen Bakterien zusätzlich weniger übliche Organismen im Ileum befinden, können wahrscheinlich zu vielen Symptomen führen, die der Aktivität bakterieller Toxine eher zuzuschreiben sind als einer Nahrungszersetzung.
(...)
V. Verstopfung, Darm-Stase und Enteroptose
(Einschub: Enteroptose ist das Absinken der Eingeweide im Bauchraum, oft aufgrund von Bindegewebsschwäche, Verlust des Muskeltonus)
(...)
Sir W. Arbuthnot Lane - 22 Surgery, Gynecology and Obstetrics, 1913, June, p. 600 et seq.; also The Operative Treatment of Chronic Intestinal Stasis, 1st, 2nd, and 3rd editions (London, 1915).
Arbuthnot hat als erster auf die Bedeutung einer Störung des “Entleerungsschemas” durch Verstopfung hingewiesen ... an den Orten normaler Fixierung und durch Knicke aufgrund erworbener Einschnürungen. In den abhängigen Bögen des Darms, die sich bilden, stagnieren die Darminhalte oder bewegen sich so anormal langsam, daß Fermentation und Fäulnis eine enorm große bakterielle Flora bilden oder Toxine produzieren, die mittels Absorption mehr oder weniger extensiv im Körper verbreitet werden. Es ist aber notwendig daran zu denken, daß der wichtigste Aspekt nicht die Enteroptose ist (Herabsinken der Eingeweide durch eine nachlassende Spannung des Bindegewebes, auch Ptosis genannt), mit oder ohne Knick/Einschnürung, sondern die Autointoxikation, ob Verengungen und herabgesunkene Eingeweide vorliegen oder nicht.

A. E. Rocket - 23 Surgery, Gynecology and Obstetrics, 1913, Dec., p. 737.
Ptosis ist in vielen Fällen unzweifelhaft eine Ursache für Stasis, und Stasis bedingt bei der Ernährung und seiner mechanischen Verlängerung des Dickdarms, ist wahrscheinlich eine häufige Ursache der Ptosis. Aber Ptosis tritt auch ohne Stasis auf und Stasis ohne Ptosis... Viele Symptome, gastrisch und intestinal, die der Ptosis zugeschrieben werden, sind Symptome der Stasis und verschwinden wenn diese beseitigt wird, aber nicht unbedingt, wenn die Ptosis beseitigt wird. Stasis ist auch nicht gleichbedeutend mit Verstopfung. Es gibt einige Fälle mit ausgeprägter intestinalen Autointoxikation ohne Verstopfung.
(...)
Bainbridge/Lane: es ist anerkannt, daß während der Passage der Darminhalte an vielen Stellen Bakterien und Toxine gebildet werden, die mit mehr oder minder schweren Folgen absorbiert werden können. Zusammenfassend sagt Bainbridge: Lane hat eindeutig aufgezeigt, daß bei der Erhaltung von Gesundheit, die primäre Wichtigkeit den Körperausscheidungen zusteht, die Nicht-Absorption von Giften und der Beseitigung jedweder giftiger Materialien, die im Verdauungstrakt produziert werden. Dies muß geschehen, bevor ein bösartiger Zyklus von Ereignissen eingeleitet wird, der ein Vorläufer von desaströsen Endergebnissen ist.

Daß diese Bedeutung der “Körperentleerung” nicht übertrieben ist, zeigen die Experimente von Carrell und anderen am Rockefeller Institut für Medizin und Forschung und den Laboratorien des New York Lying-in Hospitals. 29 Journal American Medical Association, 1911, Jan. 7, pp. 32. 33; 1911, Nov. 11, p. 1611; 1912, Aug. 17, pp. 523-527. Studies from the Rockefeller Institute, 18, 1914, pp. 344-349. Journal Exp. Med. t 1913, Jan., pp. 14-19. 30 CARREL AND MONTROSE T. BURROWS, Journal American Medical Association, 1910, Oct. 29, p. 1554.
CARREL AND MONTROSE T. BURROWS, Journal Exp. Med., 1911, Vol. XIII. No. 4, pp. 562-570. A. CARREL, Journal Exp. Med. t 1912, Vol. XV. No. 5, pp. 516-528.

Die Experimente zeigen, daß Verfall darauf zurückzuführen ist, daß das Gewebe unfähig ist Abfallstoffe abzuführen und auszuscheiden. Auch, daß unter den Bedingungen und Grenzen der Experimente, Senilität und Tod nicht notwendig sind, sondern lediglich ein begleitendes Phänomen darstellen. Ziel der Behandlung der Stase ist die Entfernung der Abfallstoffe des Körpers und insbesondere die Vermeidung zusätzlicher Belastungen durch normale Abfallstoffe im gesamten Körper, verursacht durch die Absorption der Giftstoffe im Darm, die durch die Behinderung der normalen Ausscheidung entstehen. Das Ergebnis ist eine erneuerte und verlängerte Vitalität des gesamten Körpergewebes.

VI. Die Möglichkeit der Behandlung der Darm-Stase mittels innerer Schmierung
Jetzt stellt sich die Frage: Kann Darm-Stase mit nicht-chirurgischen Mitteln und mit der Gewißheit auf Erfolg behandelt werden?

Die Antwort von Chirurgen und von Ärzten ist in beiden Fällen ein unmißverständliches “Ja”, vorausgesetzt, fortgeschrittene Fälle werden sorgfältig ausgewählt, beginnende und leichtere Fälle werden sofort behandelt, auch auf “Liquid Petrolatum” als verläßlichem Mittel muß man zugreifen, und es sollte ausprobiert werden, bevor man sich für chirurgische Maßnahmen entscheidet. Bedingung ist, daß das verwendete Produkt die erforderliche Reinheit, hohe, “specific gravity” und hohe natürliche Viskosität besitzt.

Lane 31 sagt: Wir haben einige Schwierigkeiten die Fälle voneinander abzugrenzen bei denen die Stase erfolgreich durch die Verwendung von “Liquid Petrolatum” behoben werden kann und jenen, bei denen die Veränderung des Drainagevorganges zu empfehlen ist. In allen Zweifelsfällen machen wir zunächst einen gründliche Versuch mit “Liquid Petrolatum”, bevor wir zu operativen Maßnahmen greifen. 31 British Medical Journal, May 4, 1912, p. 989
(...)
Lane - 33 Proceedings Royal Society of Medicine, London, Vol. VI, Part 1, p. 114. - sagt: Aus der Sicht des Chirurgen, besteht die Behandlung der Darm-Stase darin, die Passage des Darminhalts durch die verschiedenen Abschnitte des Gastro-Intestinal-Traktes zu erleichtern. ... In den allermeisten Fällen ist die Verwendung eines Schmiermittels wie “Liquid Petrolatum”, das der Passage von Nahrungsmitteln vorausgeht, eine federnde Stütze des unteren Abdomens, die dazu beiträgt die Eingeweide oben zu halten und die Kontrolle des verzögerten Durchgangs des Inhalts des Dünndarms und “Caecum” (Blinddarm), sowie die Vermeidung von proteinhaltigen Nahrungsmitteln, die das Gewebe vergiften können, wenn sie zu lange im Darm verbleiben, für diesen Zweck ausreichend.
(Einschub: Caecum ist nicht nur der Blinddarm, sondern der Bereich des Dickdarms an dem der Dünndarm in diesen einmündet. An der Einmündung befindet sich die Ileozökalklappe, die verhindert, daß vom Dickdarm ein Rückfluß in den Dünndarm erfolgen kann.)

R. Murray Leslie sagt: bei der Mehrzahl der Fälle, wenn sie relativ früh behandelt werden, sind einfache Maßnahmen wie Ernährungsumstellung, physische Übungen, Abdominalmassagen, Stützgurte, Abführmittel, und Schmiermittel (wie das “Liquid Petrolatum”) üblicherweise sehr wirksam. ... Liquid Petrolatum sollte in großen Dosierungen verabreicht werden (J^ bis 1 Unze), zwei oder drei Mal täglich.
(...)
J. H. Kellog - 40 New York Medical Journal, 1914, Sept. 12, p. 508. - sagt: seine Erfahrungen haben gezeigt, daß der systematische Einsatz von “Liquid Petrolatum”, verbunden mit abführenden Mitteln und einer antitoxischen Diät, chirurgische Eingriffe, bei denen eine Darmkürzung oder andere Operationen vorgenommen werden,.in den meisten Fällen vermeiden kann.
(...)
VII. Die weite Verbreitung der Darm-Stase
(...)
N. W. Jones - 48 Lancet Clinic. 1915, Dec. 4, pp. 494-495. - Erst wenn mechanische oder toxische Symptome auftreten ... bemerken die Patienten, daß sie nicht gesund sind. Kein Patient sollte je operiert werden, bevor eine lokale Barriere mittels medizinischer Behandlungen festgestellt wurde, die eine Operation erfordert. Diese sind orthopädischer, hygienischer und diätetischer Art, und die interne Gabe von “Liquid Petrolatum”. Er sagt: Wenn die Stase schwer ist, und insbesondere, wenn es eine lokale Blockade des Ileum (Dünndarms) oder Caecum betrifft, muß der Patient unter Überwachung ins Bett, die Därme so bald als möglich mit einem weichen Gemüsebrei und einer verschieden hohen Menge von “Liquid Petrolatum” gefüllt werden.
(...)
VIII. Die nicht-chirurgische Behandlung von Darm-Stase
Obwohl bei vielen Behandlungen sehr unterschiedliche Ansätze verfolgt werden, ... betrifft dies die Behandlung der Darm-Stase glücklicherweise nicht, hier herrscht eine übereinstimmende Ansicht vor. Angemessene Diät, rationale Hygiene, eine angepaßte abdominale Unterstützung und “Liquid Petrolatum” sind die nicht-chirurgischen Behandlungsmethoden. Alle Fälle sollen zunächst ohne Chirurgie behandelt werden und so lange bis sich diese Behandlung als erfolglos herausgestellt hat. Doch bei den meisten Fällen wirkt dies, wenn die Behandlung mit Geduld und Hartnäckigkeit durchgeführt wird. Das interne nicht-chirurgische Mittel par Excellence ist “Heavy Liquid Petrolatum”. 49 Surgery, Gynecology and Obstetrics, 1916, Jan., pp. 54-57.
w Edinburgh Medical Journal, 1914, April, p. 346.

William Van V. Hayes sagt - " New York Medical Journal, 1914, Jan. 24, p. 172. New York Medical Record, 1914, Feb. 28, p. 410. - Bezüglich der Medikation sind sanfte Abführmittel die Hauptmittel, die in Verbindung mit “Liquid Petrolatum” hoher Qualität, angewendet werden, das den ersten Platz der Nützlichkeit einnimmt. Dieses Produkt hat die Eigenschaft, den Stuhl weicher zu machen und die Bewegung der Nahrung durch den Dünn- und Dickdarm zu beschleunigen. Als alleiniges Mittel reicht es jedoch nicht immer aus und muß mit weiteren unterstützt werden.
(...)
Sir W. Arbuthnot Lane M sagt: Als Behandlung scheidet es sich in operative oder nicht-operative Maßnahmen. Die nicht-operative Behandlung besteht in der Förderung der Passage des Materials durch den Gastrointestinaltrakt mittels ausreichender Dosen von “Liquid Petrolatum” und dem Druck auf das Abdomen mittels einem elastischen Druckband.

Solch eine Behandlung ist von großem Wert bei einer generellen Stase im Ausscheidungsprozeß, wenn der Durchgang in Teilen oder insgesamt im Dickdarm behindert ist. Andere Mittel ... als “Liquid Petrolatum” lehnt er ab, weil sie bestenfalls langwierig, gefährlich oder nur palliativ sind. Weit bessere Ergebnisse können erzielt werden, wenn in regelmäßigen Abständen, mehrmals täglich, reines “Liquid Petrolatum” gegeben wird. Es kann im menschlichen Darm nicht absorbiert werden, während es sehr materiell die Passage des Darminhaltes erleichtert. Die Bewegungen hören auf schwer zu sein und sie sind nicht mehr so voluminös wie vorher, schon aus dem Grund, weil die Menge der Organismen, die einen erheblichen Teil des Stuhls ausmachen, erheblich reduziert werden. ... Diese Behandlung ist angemessen, vorausgesetzt die mechanische Verengung, die durch einen oder mehrere Knicke entsteht, nicht zu groß ist. Bei den leichteren Stufen der Behinderung ist die Verwendung einer abdominalen Unterstützung und eine ausreichende Dosis “Liquid Petrolatum” genug, um einem Defekt bei der Ausscheidung zu begegnen. ...

Wie genau “Liquid Petrolatum” wirkt, ist nicht völlig klar. Bei Tieren zerstört es die Würmer, die den Darm belasten sowie solche Parasiten, die auf deren Haut leben. Die Eier von “ascaris lumbricoides”, die sich auch in “glacial acetic acid” weiter teilen, sterben ab, wenn man sie in “Liquid Petrolatum” legt und teilen sich nicht mehr. Die Hautmykose eines großen Vogels, die einer Behandlung mit Jod widerstand, heilte aus als man sie täglich kräftig mit “Liquid Petrolatum” einrieb. Es heilt auch die so häufigen dysenterischen Beschwerden aus, unter denen besonders Tiere in Gefangenschaft so häufig leiden. Dennoch ist “Liquid Petrolatum” für den Menschen offenbar völlig harmlos bzw. unschädlich und verliert keinen Teil seiner Menge bei der Passage durch den Intestinaltrakt. 66 Guy's Hospital Gazette, 1911, Sept. 30, p. 404. (Einschub: Dysenterisch: Dickdarmentzündung mit Durchfall, blutigem Stuhl u.a.)

Die nicht-operative Behandlung der Stase besteht also darin die Passage des Materials durch den Gastrointestinaltrakt mit ausreichenden Dosen von “Liquid Petrolatum” und durch den Druck einer elastischen Bandage auf dem Abdomen zu erleichtern. ... Selbst in Fällen ernster Einschnürungen am Ende des Dünndarms oder wenn das Lumen des Duodenum (Zwölffingerdarm) durch die Vernarbung eines Ulkus (Geschwür) erheblich reduziert ist, ist “Liquid Petrolatum” oft noch hilfreich, indem es den flüssigen Inhalt durch kleinste Öffnungen transportieren hilft. ... Die Verwendung von “Liquid Petrolatum” reduziert die Menge des Stuhls, die befördert werden muß, sehr erheblich, wahrscheinlich weil er schneller weiter befördert wird und sich die große Menge an Organismen nicht anreichern können, die einen so großen Anteil am Stuhl bei normalen Bedingungen haben. Die Urinmenge wird ebenfalls reduziert, scheinbar, weil das schnelle Durchtreiben des Stuhls durch den Kanal, die Menge der von den Eingeweide-Blutgefäßen absorbierten Toxine stark vermindert und damit auch die Produkte, in die diese Toxine verwandelt werden, um von den Nieren ausgeschieden zu werden usw. British Medical Journal. 1912, May 4. p. 995.

R. Murray Leslie sagt: Während der letzt Jahre erregten die zweifellosen Vorteile der regelmäßigen Anwendung von “Liquid Petrolatum” meine Aufmerksamkeit bei Fällen von Enteroptose, selbst dann wenn sie von einer ausgeprägten chronischen Darm-Stase begleitet waren. ... Im Allgemeinen fange ich mit Dosierungen von je zwei Teelöffeln, zwei bis drei Mal täglich an und erhöhe in manchen Fällen auf Eßlöffel-Dosen. Während der Gabe von “Liquid Petrolatum” können abführende Medikamente oft fast völlig abgesetzt werden, was sehr vorteilhaft ist. Zusätzlich zu seiner schmierenden Wirkung, scheint “Liquid Petrolatum” eine ausgesprochen vorteilhafte Wirkung auf die Darmschleimhaut zu haben und sein Wert bei vielen Fällen von Dickdarmentzündungen ist bemerkenswert.

A. E. Rocket sagt: Die Austrocknung der Dickdarminhalte kann verhindert werden, indem man den Patienten auffordert viel Wasser zu trinken. ... “Liquid Petrolatum” ist das wirksamste Schmiermittel für den Dickdarm, das oral eingenommen werden kann. ... Eine Dosis von einer bis drei Unzen (eine Unze = 0,0296 Liter), vorzugsweise in einem Glas kalten Wassers abends verabreicht, ist ausreichend, um eine hartnäckige Verstopfung während seiner Anwendung zu überwinden.
(...)
R. Murray Leslie sagt: “Liquid Petrolatum” ist außergewöhnlich nützlich als eine Routinebehandlung gewöhnlicher Verstopfung, ganz abgesehen von einer Stase, insbesondere wenn sie mit Blähungen und einer Bauchdehnung verbunden ist, während ihr Wert im Falle von Hämorrhoiden offensichtlich ist.
(...)
Arthur Keith (...) Es gibt keinen Zweifel, daß in allen Fällen der Darm-Stase eine Fehlfunktion des neuromuskulären Mechanismus der Eingeweide vorliegt, aber wir können diese Krankheit mit dem heutigen Wissen nicht erklären.

Trotzdem kann man in diesem Zusammenhang den Wert von “Liquid Petrolatum” bei allen Schweregraden der Darm-Stase, insbesondere der beginnenden Stase, gut verstehen. Das Öl verhindert eine Irritation der Darmwand durch den Darminhalt, während es gleichzeitig das leichte und schnelle Fließen des Inhalts ermöglicht. Es entlastet die erschöpften oder geschwächten Eingeweideganglien in dem Ausmaß, daß letztlich eine normale Darmbewegung möglich ist. Oder es erleichtert die Passage des Eingeweideinhaltes durch die Därme bei tonischen Spasmen, ob zentral oder peripher stimuliert.
(...)
Ernest Clark machte die Royal Society kürzlich darauf aufmerksam, daß die senile Veränderung der kristallinen Augenlinse durch die prompte Behandlung der Darm-Stase mit “Liquid Petroleum” verhindert werden kann. Zwei Fälle werden als Beispiele zitiert:

Zwei Frauen, eine 15 Jahre (die andere 44) hatten die gleiche Sehstärke (7D). Bei dem Mädchen ist dies um 4D schlechter als normal und bei der Frau besser als normal. Das Mädchen war zu jung, um äußerliche Anzeichen einer Alterung zu zeigen, sie hatte aber ein höchst ungesundes Aussehen und gestand eine dauerhafte Verstopfung ein, mit meist nur zweimal Stuhlgang/Woche. Andererseits, sah die 44-Jährige zehn Jahre jünger aus und hatte immer sehr genau auf ihren regelmäßigen Stuhlgang geachtet, und hatte bereits für einige Zeit täglich eine kleine Dosis “Liquid Petrolatum” eingenommen. Royal Society of Medi83 Proceedings Royal Society of Medicine, London, Vol. VI. Part 1, pp. 315-319.

Clarks Fälle sind so interessant und wichtig, daß man sie ausführlich beschreiben möchte, aber folgendes muß ausreichen. Er sagt: Es bestätigt Hertzs Aussage, daß eine tägliche Entleerung des Stuhls kein Beweis für eine Abwesenheit der Darm-Stase ist. Ein Mann, Alter 48, mit unterdurchschnittlicher Sehschärfe, der keinerlei Verdacht hatte, daß er an Verstopfung litt, bekam eine Blinddarmentzündung. Sir W. Arbuthnot Lane operierte ihn und fand einen sehr schlechten Zustand vor, die auf viele Jahre dauerhafter Darm-Stase hinwiesen. Nach seiner Genesung wurde er angehalten seiner Entleerung große Aufmerksamkeit zu widmen und insbesondere Schmiermittel einzunehmen wie “Liquid Petrolatum”. Das Ergebnis ist, daß jetzt, nach einigen Jahren, seine Sehschärfe 3 Jahre über der normalen liegt und er ist und sieht wie ein viel jüngerer Mann aus, als seinem Alter entspricht. Dieser Fall zeigt auch, daß wir durch die Behandlung dem Patienten einige verlorene Jugendjahre zurückgeben können, in dem wir den senilen Prozeß der Augenlinse und in anderen Körperteilen anhalten.

Ich glaube ich habe genug gesagt, um zu belegen, daß die vorzeitige Härtung der Linse eine ständige Folge der Darm-Stase ist ... und daß die Beseitigung der Darm-Stase tendenziell dazu führt den Sklerotisierungsprozeß anzuhalten. ... Ich brauche wohl kaum anzufügen welch enormes Vertrauen ich in “Liquid Petrolatum” als Schmiermittel bei der Heilung der Stase habe.

George Rowell (...) Ich kenne viele Fälle (von Parodontitis, Parodontose) bei denen eine Heilung durch interne Einnahme von “Liquid Petrolatum” gefördert wurde. Zwei meiner Zahnarztfreunde, mit langer Erfahrung bei dieser Krankheit, machen es fast zur Routine bei solchen Fällen “Liquid Petrolatum” zu verschreiben. Einer sagte mir, daß er nicht weiß, ob das “Liquid Petrolatum” oder seine lokale Behandlung den größeren Anteil an der schnellen Heilung hat.

1901 kam Eric Pritchard zu dem Schluß, daß Krankheiten bei Kleinkindern, und oft im späteren Leben, Großteils auf die Überfütterung im ersten Jahr zurückzuführen sind. Dies, so meint er, verursacht ein zusätzliches Wachstum der Gedärme, die länger werden, eine Überlänge, die oft mehrere Fuß beträgt und für die kein Platz vorhanden ist. Dadurch wir die Peristaltik behindert, die Beförderung des Stuhls verlangsamt. Zur Verhinderung und Behandlung dieses Zustandes, hat er großzügig “Liquid Petrolatum” verabreicht, und, in Übereinstimmung mit Lane ist er überzeugt, daß die kontinuierliche Anwendung von “Liquid Petrolatum” einen ausgeprägten Einfluß auf die Vorbeugung und Heilung von Tuberkulose hat. 67 The Practitioner, 1913, XC, p. 294. Roy. Soc. Med., Vol. VI, Part 1, p. 114.
(...)

Fortsetzung, zweiter und letzter Teil, nächster Beitrag!
 
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"Liquid Petrolatum" - Gereinigtes Petroleum, Art. G 179 - TEIL 2

Übersetzung - TEIL 2 und Ende

J. H. Kellog schreibt: - 71 New York Medical Journal, 1914, Sept. 12, p. 504 et seq. - (...) Nach der Untersuchung mehrerer Tausend Fälle zur Wirkung von “Liquid Petrolatum”, kann man sich darauf verlassen, daß es folgende Ergebnisse liefert:
1. Es schmiert den Nahrungskanal auf der gesamten Länge. In vielen Fällen von Verstopfung wird übermäßig viel Wasser aus dem Dickdarm absorbiert, wodurch der Stuhl trocken, pastenartig oder klebrig wird .... Eine halbe Unze oder eine Unze “Liquid Petrolatum” vor dem Zubettgehen und die Hälfte davon eine halbe Stunde vor jeder Mahlzeit, wird den Zustand innerhalb von zwei oder drei Tagen vollständig verändern.

2. Diese mechanische Schmierung mittels “Liquid Petrolatum” ist extrem wichtig, um Knicke wegen überschüssigem Darm oder Jackpots Membrane, Verklebungen nach Kolitis oder andere Ursachen zu überwinden.

3. Die konzentrierte Diät unseres modernen zivilisierten Lebens enthält so wenig unverdauliche Bestandteile, daß die Reste ein pastenartige Restmasse bilden, die dazu neigt sich an die Darmwand zu kleben ... Fette ... sind mehr oder weniger abführend, wenn ausreichend eingenommen ... aber beide, tierische und pflanzliche Fette sind verdaulich und absorbierbar, daher (in gebräuchlichen Mengen) ... sind sie nicht effektiv für die Veränderung des Stuhls ... “Liquid Petrolatum” ist frei von diesen Einschränkungen, da es gänzlich nicht absorbierbar ist, und eine vergleichsweise kleine Menge reicht aus, weil alles im Darm bleibt.

4. “Liquid Petrolatum” ist nützlich bei allen Formen der Darm-Stase, egal was die Ursache ist, indem es das anormale Austrocknen der Nahrungsreste verhindert, was das Ergebnis des zu langen Verbleibs des Stuhls mit Kontakt zu den absorbierenden Flächen ist.

5. “Liquid Petrolatum” ... stimuliert die Aktivität des Dünndarms, ... sehr stark indem es die Passage des Materials beschleunigt, im Dünn- und im Dickdarm. ... Stagnation im Dünndarm ist weit wichtiger als die Stase im Dickdarm, weil Fäulnis und Absorption darin viel aktiver sind als im Dickdarm. Selbst in Fällen ... die auf Lanes Knick zurückzuführen sind ... kann man für gewöhnlich große Erleichterung mit der regelmäßigen Einnahme von “Liquid Petrolatum” erreichen.

6. Ein sehr interessanter Faktor der vielseitigen Wirkungen von “Liquid Petrolatum” ist sein Verhalten gegenüber Toxinen im Darm. Diese Toxine bestehen nicht nur aus Gallensäuren und alkalischen Abfallstoffen verschiedener Art, die von der Darmschleimhaut abgesondert werden, sondern zusätzlich aus einer Vielzahl unterschiedlicher Fäulnisalkaloide und Toxinen, die durch bakterielle Aktivität entstehen, insbesondere im Dickdarm, aber auch im Dünndarm, wenn die Ileozökalklappe unzulänglich arbeitet. “Liquid Petrolatum” ist ein hochaktives Lösungsmittel und löst diese Abfallstoffe und giftigen Substanzen auf, von denen viele in “Liquid Petroleum” besser gelöst werden können als in Wasser. Das Ergebnis ist, daß “Liquid Petrolatum”, das selbst nicht absorbierbar wird, einen beträchtlichen Teil der vorhandenen Toxine im Darmtrakt aufnimmt und deren Absorption verhindert. Wenn “Liquid Petrolatum” verwendet wird, kann es im Stuhl immer gesehen werden, es zeigt eine bräunliche oder schwärzliche Farbe, verursacht durch die Substanzen, die es gelöst aufgenommen hat. In einem Labortest, der von einem kompetenten Chemiker im Auftrag des Verfasser durchgeführt wurde, zeigte sich: wenn man “Liquid Petrolatum” mit einer wässerigen Lösung mit Indol verschüttelt, wird mehr als die Hälfte des Indols sehr schnell von “Liquid Petrolatum” aufgenommen. Die Verwendung von “Liquid Petrolatum” bietet somit eine wirkungsvolle Möglichkeit die Absorption von Toxinen zu verhindern und sie aus dem Körper hinaus zu befördern.

7. “Liquid Petrolatum” ist nützlich ... um die Schleimhautmembrane zu schützen, wenn sie irritiert ist, wie bei ... chronischer Kolitis. ... Der Wert von “Liquid Petrolatum” als Verbandsauflage bei Wunden ist gut bekannt ... “Liquid Petrolatum” wirkt ebenso günstig bei irritierten Schleim-Oberflächen (Schleimhäuten).

8. “Liquid Petrolatum” ist ein nützlicher Schutz ... der die Absorption von Giften über Schleimhäute verhindert, deren Epithelium geschädigt wurde oder fehlt. Die normale epitheliale Beschichtung des Darms hat bemerkenswerte Filtereigenschaften, durch die Toxine, und ganz besonders kolloidale Gifte ausgeschlossen werden. Diese Filtereigenschaft geht verloren, wenn die Oberfläche frei wird ... “Liquid Petrolatum” leistet in diesem Falle große Dienste, indem es die Absorption dieser Gifte verhindert, die sonst an beschädigten Flächen sehr freudig erfolgen würde.

9. Bei Fällen von Kolitis schützt “Liquid Petroleum” nicht nur die gereizten Darmwände, sondern schmiert sie auch effektiv und durch das Weichmachen des Darminhalts, hilft es dabei den spastischen Zustand des Darms zu überwinden, der in vielen Fällen ein schier unüberwindbares Hindernis bei der Gesundung von einer chronischen Verstopfung ist. Abführmittel aller Art erhöhen die Spasmusbereitschaft des Darms und verschlimmern so die Verstopfung, die sie eigentlich beheben sollen. Dies ist einer der Gründe, warum viele nach der Einnahme eines Abführmittels noch mehr Verstopfung haben. Vorübergehende Erleichterung erfolgt durch die Bildung wässerigen Stuhls, der durch die verkrampften Eingeweide durch kommen kann, aber sobald die erste Wirkung des Abführmittels vorbei ist, wird die Verstopfung schlimmer als zuvor, da der Spasmus stärker wird. “Liquid Petrolatum” schmiert und schützt die empfindliche Oberfläche der spastischen Eingeweide, gleichzeitig macht es den Darminhalt weich, so daß eine Passage durch die Därme ohne mechanische Irritation erfolgen kann. Fälle von Kolitis profitieren in großem Ausmaß von der regelmäßigen Einnahme von “Liquid Petrolatum”. 72 Cf. supra. VIII., p. 53 (Brit. Jour. Surg., 1915, April, p. 581), (Lancet, London, 1915, July 3, pp. 18, 19, Aug. 21, pp. 374-375).

10. Die mangelhafte Funktion der Ileozökalklappe ist eine sehr häufige und aktuelle Ursache ernsthafter Erkrankungen, ... eine gewöhnliche und effektive Ursache der Stase im Becken. Die Erfahrung bei der Behandlung mehrerer Hundert Fälle hat gezeigt, daß neben der Regelung der Diät, die regelmäßige Verwendung von “Liquid Petrolatum” die wirksamste Möglichkeit ist, diesen Zustand zu bekämpfen. Medizinische Abführmittel können in diesen Fällen nicht verwendet werden, weil sie die Antiperistaltik stimulieren, wodurch der Reflux vom Dickdarm in den Dünndarm erhöht wird. James T. Case hat mit Röntgenuntersuchungen gezeigt, daß “Liquid Petrolatum” die Motilität des Dünndarms aber nicht die Antiperistaltik erhöht.

11. In Fällen bei denen die Becken-Stase auf Spasmen der Ileozökalklappe zurückgeführt werden kann, ausgelöst durch eine chronische Blinddarmentzündung, einer Irritation oder Entzündung der Ovarien, Kolitis, oder möglicher schmerzhafter Erkrankungen des Rektums wegen Reflexirritationen, erweist sich “Liquid Petrolatum” als höchst wertvolles Mittel, denn es hat die Eigenschaft die peristaltische Aktivität des Dünndarms zu erhöhen und zwar so sehr, das sie befähigt wird, die Spasmen der Ileozökalklappe zu überwinden, ohne eine Irritation zu verursachen, die unweigerlich den Spasmus des Sphinkters verstärken würde, wie es die medikamentösen Abführmittel tun. Die ungewöhnlichen Eigenschaften von “Liquid Petrolatum”, das ihm ermöglicht zu stimulieren und die Darmmotilität zu erhöhen, ohne eine Irritation auszulösen sind von unschätzbarem Wert.

Die regelmäßige Verwendung von “Liquid Petrolatum” verbessert ganz allgemein Hämorrhoiden und Risse selbst dann noch, wenn sie schon einige Jahre bestehen. Diese krankhaften Zustände sind für gewöhnlich die Folge von Verstopfung und werden aufrecht erhalten und verschlimmert durch das Pressen beim Stuhlgang. Verwendet man gewohnheitsmäßig “Liquid Petrolatum”, wird der Stuhl weich, Pressen wird vermieden, die empfindliche Oberfläche wird geschützt, der Darminhalt wird weniger irritierend und infektiös, und so wird dem Gewebe die Möglichkeit gegeben abzuheilen und in seinen normalen Zustand zurückzukehren.

12. Seitdem der Autor die Behandlung mit “Liquid Petrolatum” eingeführt hat, hat sich die Zahl wegen Hämorrhoiden notwendiger Operationen sehr stark verringert. Patienten, die in Betracht zogen sich zwecks Entfernung der schon Jahre bestehenden Hämorrhoiden operieren zu lassen, betrachteten sie als überflüssig, nachdem ihnen oft schon nach nur einer Woche Behandlung mit “Liquid Petroleum” eine so vollständige Erleichterung widerfahren war.

13. “Liquid Petrolatum” ist bei Fällen einer Intoxikation des Darms in der Lage unschätzbare Dienste zu leisten, indem es die Zahl der Stuhlgänge erhöht. Die Zeit, die Nahrungsmittel im Darm verbringen wird von mehreren Tagen auf wenige Stunden verkürzt. Dies reduziert die Möglichkeit Fäulnisprozesse zu entwickeln und die Absorption der Fäulnisprodukte sehr stark.

Durch die Verwendung von “Liquid Petroleum” in Verbindung mit einer antitoxischen Diät und antitoxischen Fermenten wie etwa Kulturen des Bacillus bulgaricus, Bacillus bifidus, und Bacillus glycobacter, wird es eine recht einfache Angelegenheit die Darmflora zu verändern, was ohne diese Hilfe fast unmöglich wäre und oft sogar unmöglich ist. Jeder, der mal ernsthaft versucht hat die Darmflora zu verändern, mittels häufiger bakteriologischer Untersuchungen des Stuhls und chemischer Untersuchungen des Urins ständig die Diät und andere Verordnungen überwacht, weiß wie schwer diese Aufgabe ist.

Es ist absolut notwendig, daß Verstopfung überwunden wird. Abführende Medikamente schaden, worauf Combe vor langer Zeit hingewiesen hat, und können daher nicht nutzbringend eingesetzt werden, aber “Liquid Petrolatum” ist harmlos; und durch seinen systematischen Einsatz verbunden mit weiteren geeigneten Maßnahmen, kann man in allen Fällen, die keine Operation erfordern, großen Erfolg haben. Tatsächlich hat die Erfahrung gezeigt, daß die systematische Verwendung von “Liquid Petrolatum”, verbunden mit Abführmitteln und einer antitoxischen Diät, einen großen Teil, wahrscheinlich sogar den überwiegenden Teil der Fälle, für die eine Operation zwecks Darmkürzung oder ähnlichem vorgesehen war, der Operation völlig aus dem Wege gehen können, mit Sicherheit ein Ziel das höchst erwünscht ist.

“Liquid Petrolatum” hat so viele Vorteile, daß es vorrangig vor allen Abführmitteln verabreicht werden wird, unter fast allen Umständen, wenn seine Vorzüge gewürdigt und verstanden werden.

Bainbridge sagt: (...) Das gewöhnlicherweise auf dem Markt zu findende “Liquid Petrolatum” ist nicht ausreichend raffiniert um ganz von irritierenden Inhaltsstoffen frei zu sein oder angenehm zu schmecken. Einige Produkte sind zu dünnflüssig und verursachen deshalb “Tröpfeln”, was nicht nur ausgesprochen unangenehm ist, sondern auch den Zweck der Anwendung des Öls verfehlt. 73 Woman's Medical Journal, 1914, Jan., p. 10.

XI. “Liquid Petrolatum” für Geisteskranke
R. Murray Leslie - 81 American Practitioner, 1913, Aug., pp. 420-421. - schreibt, daß er ausgezeichnete therapeutische Ergebnisse mit der Gabe von “Liquid Petrolatum” bei Schleimhautentzündungen im Dickdarm erzielte und sagt, daß es in Asylen für Geisteskranke ein großes Feld von Anwendungsbereichen gibt, weil die Insassen für diese Schleimhautentzündungen besonders anfällig sind.

XII. Chirurgische Verwendung von “Liquid Petrolatum”
“Liquid Petrolatum” wurde intra-abdominal verwendet, um Verklebungen zu verhindern, und wurde sogar verwendet, wenn alle rohen Oberflächen mit dem Bauchfell verdeckt waren. Für den Chirurgen hat “Liquid Petrolatum” jedoch einen Wert aus der Sicht der Darm-Stase allein. Es wird jetzt wie folgt eingesetzt:
(A) Oral als Prophylaxe, einige Zeit vor der Operation beginnend.
Bainbridge sagt: Lane beschreibt: 1. Eine anormale Adhäsion des Magenpförtners (Pylorus), die 2. zur Bildung eines Knicks führen kann, stark genug, um die normale Funktion des Magens und des Zwölffingerdarms zu behindern, woraus Bereiche der Überfüllung/Blutandrangs in der Schleimhaut im Anfangsbereich des Zwölffingerdarms oder in der kleineren Krümmung/Kurvatur des Magens entstehen. Während der Stress, der an den Stellen der Überfüllung/Blutandrangs entsteht ein primärer Faktor ist, führt die verringerte Widerstandskraft gegen das Eindringen von Mikroorganismen, wegen der Autointoxikation, zu einer erhöhten Entwicklung entzündlicher Veränderungen der Schleimhäute. 82 New York Medical Record, 1913, Sept. 27, pp. 554-556.

10. Mit der Darm-Stase verbunden ist eine erhebliche Zunahme an gesundheitsschädlichen Organismen im Dünndarm mit gelegentlichen Infektionen der Gallen- und Bauchspeicheldrüsengänge, die Gallensteine bilden, Pankreatitis verursachen und später Krebs an diesen unterschiedlichen Strukturen. Daher verhindert eine Behandlung mit “Liquid Petrolatum” vor einer Operation Komplikationen, die sonst auftreten könnten.

(B) Vor Operationen, um festzustellen, ob es ein Fall für eine Operation ist oder nicht. Lane sagt: Wir haben einige Schwierigkeiten bei der Unterscheidung zwischen Fällen, bei denen die Stase erfolgreich mit der Verwendung von “Liquid Petrolatum” behandelt werden kann und jenen, bei denen eine Veränderung des Ausleitungssystems zu empfehlen ist. In allen Fällen des Zweifels verabreichen wir “Liquid Petrolatum” in einem gründlichem Versuch bevor operative Maßnahmen ergriffen werden. 83 British Medical Journal. 1912, May 4, p. 989.

Waters F. Burrows sagt: (...) Die schmerzhaften Störungen und akuten Gefahren durch eine post-operative Eingeweide-Stase machen klar wie wichtig eine Prophylaxe ist. ... Schürfwunden am Bauchfell (Peritoneum) der Eingeweide kommen häufig vor und sind oft eine nicht vermeidbare Ursache der post-operativen Stase. Um diese Auswirkungen des Traumas zu überwinden, hat sich das Zuführen von “Liquid Petrolatum” in den Abdominalraum während der Operation als wirksam und sicher herausgestellt. ... Bei den meisten einfachen abdominalen Operationen ist seine Verwendung nicht erforderlich, da eine prophylaktische Versorgung den post-operativen Stress begrenzt, aber in allen anderen Fällen ist das Öl sehr wertvoll, wenn man es mit Abdominaltupfern während der Operation verwendet oder die Darmschlingen sanft damit betupft/benetzt, bevor man die Operationswunde schließt, wobei nur die Areale ausgespart werden bei denen eine Haftung (Adhäsion) erwünscht ist.

Dabei ist darauf zu achten, daß alle formgebenden Maßnahmen und Anastomosen (Verbindungen der Darmsegmente) des Darms abgeschlossen sind, bevor das Öl zugefügt wird. In Fällen, bei denen ausgedehnte Adhäsionen oder ausgedehnte Peritonitis (Bauchfellentzündung) vorliegt, werden große Mengen von “Liquid Petrolatum” (bis zu 6 oder 8 Unzen) benötigt, um neue Adhäsionen bzw. deren Wiederentstehung zu verhindern, um die Absorption von Toxinen aus dem Bauchraum zu begrenzen, um der Natur bei der Bekämpfung von Infektionen zu helfen, und als Prophylaxe gegen eine Stagnation im Darm, Obstruktionen, Spasmen und finaler Parese. In Fällen moderaterer Schweregrade werden Darmspasmen und Darm-Stase, zusammen mit Abdominalschmerzen zum größten Teil vermieden und die Genesung erfolgt komfortabler und sicherer, während der Einzelne bei dem operativen Eingriff in großen Nöten ist, hat er so post-operativ eine um ein Mehrfaches verbesserte Genesungsmöglichkeit. 88 New York Medical Record, 1913, Nov. 1, pp. 795-798.

Burrows verurteilt die Verwendung von Jod, Quecksilberchlorid-Lösung, Karbolsäure, Alkohol usw. im Bauchfellbereich, ebenso Olivenöl und kommerzielles flüssiges Petrolatum, sagt aber: “Liquid Petrolatum” (aus der Naphtenserie - Naphtenerdöl) verursacht keine der Veränderungen, die beim Prozeß der Adhäsionsbildung zugrunde liegen. ...Das Öl hat keine bemerkbare chemische Auswirkung auf das Gewebe, noch gesundheitsschädliche Wirkungen auf das Tier und wird langsam absorbiert. ... Es verhindert weitgehend die Bildung oder Wiederentstehung von Adhäsionen ... füllt die lymphatischen Gänge, wodurch die septische Absorption begrenzt wird, und ... verhindert die Ausbreitung zerstörerischer Prozesse. Es wird intra-abdominal an Stelle von Salzlösungen verwendet und ist vorteilhafter bei Abdominaltupfern, auch um zu schützen und die abdominalen Inhalte zu schmieren, dadurch beseitigt oder minimiert es post-operative Darm-Stase, Erbrechen und Abdominalschmerzen.

Später betonte Burrows die intra-abdominale Verwendung von “Liquid Petroleum” in seinem Vortrag vor der Medical Society, New Jersey. Nach der Korrektur offensichtlicher Anomalitäten, die mehrfach einfach darin bestanden Adhäsionen zu lösen und Knicke zu beseitigen, hat der Verfasser in ausgewählten Fällen 6 bis 10 Unzen gereinigtes “Liquid Petrolatum”, bevorzugterweise von hoher “specific gravity” (relative Dichte) in die Bauchhöhle gegossen. Dieses Öl verhindert die Wiederentstehung von Adhäsionen, schmiert die Darmschlingen, begradigt scharfe Bögen und Knicke, sorgt für das Schwimmen der gasgefüllten Schlingen der Eingeweide heraus aus der Beckenhöhle, übt einen intra-abdominalen Druck auf die Eingeweide aus und wir gefolgt von der Wiederkehr der normalen Peristaltik und Eingeweideentleerung. Bei der Zahl der Fälle, wo diese Methode angewandt wurde, waren die Ergebnisse gleichmäßig befriedigend, bei manchen ist eine vollständige Beseitigung der Verstopfung offensichtlich, und bei den schlimmsten Fällen hat diese einfache, sichere Methode eine Erleichterung gebracht, die mit anderen Mitteln nicht erreicht worden wäre. Die verschiedenen allbekannten Symptome der Autointoxikation wurden vermieden, wie: abdominaler Schmerz, Gasansammlung, Kopfschmerzen, Schwindel, Schlaflosigkeit sowie weitere typische Symptome. Insbesondere nach formgebenden nicht-septischen Operationen, wird die spätere Bildung von Einschnürungen und Adhäsionen verhindert und damit entfallen die post-operativen Ursachen für Darmobstruktionen und Knicke, abdominale Schmerzen und chronische Verstopfung.

Die Methode empfiehlt sich als prophylaktische Maßnahme, die zu verwendende Ölmenge von 6 bis 10 Unzen, erst kurz bevor man viele Operation beendet, insbesondere dort wo ein viszerales Trauma (Eingeweidetrauma) und eine Irritation größer sind als gewöhnlich und wo die wahrscheinliche Bildung von Adhäsionen und Knicken zu erwarten ist. Nicht selten ist Verstopfung, die vorher nicht gegeben war, nach der abdominalen Operation vorhanden und kann diesen Faktoren zugeschrieben werden, die mit der Verwendung von Öl dann nicht mehr auftreten.

Daß das verwendete Öl harmlos ist, hat der Verfasser durch zahlreiche Tierversuche nachgewiesen und seine Wirksamkeit bei der Behandlung chronischer Verstopfung ist nachgewiesen.

Es gibt vier Kontraindikationen für intra-abdominale Verwendung von “Liquid Petrolatum”:
1. Infektion, ob vorher vorhanden oder ob sie bei der Operation entsteht.
2. Gallenblasenoperationen bei denen eine schnelle Adhäsion Leckagen vermeidet.
3. Bei Operationen ... bei denen eine feste Verbindung mit dem Bauchfell (Peritoneum) erwünscht ist, soll Öl nicht zugeführt werden, bis die Flächen, die sich verbinden sollen in Kontakt gekommen und vernäht worden sind.
4. Die Verwendung von Öl intra-abdominal sollte nicht das Mittel sein, um die Folgen grober oder nachlässiger Chirurgie zu vermeiden. 88 BURROWS, New York Medical Record, 1915, July 10, pp. 66, 67.

(D) Um post-Narkose Übelkeit und Erbrechen zu verhindern, verbessern.
Robert H. Ferguson beschreibt, in seinem Papier vor Anästhesisten, daß Olivenöl oral nicht geeignet ist das Erbrechen nach der Narkose zu vermindern oder zu verhindern, da es verseift und verdaut wird, und so den Äther im Körper freisetzt. Er macht auf “Heavy Liquid Petrolatum” aufmerksam, da es nicht absorbiert wird und wenn es in ausreichender Menge verabreicht wird (so bald der Patient nach der Narkose schlucken kann oder mittels Magensonde bevor der Patient das Bewußtsein wiedererlangt), so fließt es langsam und sicher durch den Nahrungskanal und allen Äther mitnehmen, den es antrifft, hält diesen in Suspension bis zur Ausscheidung am Rektum. Je langsamer das “Liquid Petrolatum” durch den Gastrointestinaltrakt fließt, umso besser; daher, je höher die Viskosität des Öls, umso befriedigender ist das Ergebnis. *'New Y&rJc Medical Journal, 1912, June 29. pp. 1359-1360.

(E) Als post-operatives Abführmittel
Letztlich berichtet Bainbridge: Die Nachversorgung des Patienten ist in allen Fällen wichtig, aber ganz besonder nachdem eine Ileo-colostomy (Dünn-/Dickdarm OP) oder eine Colostomy (künstlicher Darmausgang) durchgeführt wurde. ... Eine Unze “Liquid Petrolatum” wird dreimal täglich oral gegeben, so lange wie notwendig. 90 American Journal of Gastro-Enterology, 1913, July, pp. 13, 14.

2. und letzter Teil der Übersetzung

Wer im englischen Original noch Abschnitte entdeckt (auch anhand der dort übersetzten Überschriften), die er/sie gern übersetzt hätte, spreche mich bitten an.

Gruß,
Clematis
 
Zuletzt bearbeitet von einem Moderator:
"Liquid Petrolatum" - Gereinigtes Petroleum, Art. G 179 - TEIL 2

Zusammenfassung eines alt-französischen Faksimile von:

Mémoire sur l´Huile de Pétrole en Général, et Particulièrement sur celle de Gabian, lu à l'Académie des Sciences et Belles-Lettres de Bésiers
Jean Bouillet


Memorandum über das Öl von Petroleum im Allgemeinen, und insbesondere dem von Gabian, vorgetragen bei der Akademie der Wissenschaften und Literatur von Bésiers - Autor: Jean Bouillet Datum unbekannt, jedoch vor 1923 - Ersterscheinung in den USA.

Es enthält viele Informationen zu all den Krankheiten, die damals mit dem Gabian-Öl geheilt bzw. behandelt wurden - unbedingt beachten: Diese Fälle datieren ab 1690 oder 1741 an. Ein Datum wird nicht immer angegeben. Je nach Beschwerden wurde es innerlich (ein halber oder ganzer Eßlöffel, bis zu 2x 4 Unzen), durch Injektion oder Einreibung, oder äußerlich und innerlich verwendet. Bei äußerlicher Anwendung: nicht der Kälte oder dem Wasser aussetzen. Bei offenen Wunden wurde das Öl erhitzt und der entstehende Dampf auf die Wunde gerichtet. Recht oft mit Olivenöl, Kräuterextrakten, Wein, süßen Mandeln oder deren Öl, Zitronen-/Orangensaft, Rinderknochenmark vermischt, bei Fieber und Entzündungen ging ein Aderlass voraus. Gabianöl wurde auch vielen anderen Mitteln hinzu gefügt.

Vorsicht: die Anwendung an den Augen sollte auf keinen Fall mit Caelo G179 erfolgen. Wenn man das überhaupt probiert, dann nur mit Oleosan - dennoch VORSICHT!

Dabei handelte es sich allerdings um Rohöl - so wie es aus der Erde kam, entdeckt und eingesetzt wurde es ab 1608. Ein Vergleich mit Ölen aus anderen französischen Regionen und dem Ausland zeigte, daß das Öl aus Gabian wirksamer war - es muß also eine ganz bestimmte chemische Zusammensetzung gehabt haben. Es wurde sogar nach Deutschland, Holland und Amerika exportiert. Diskutiert wird das Gabianöl im Vergleich zu Succinöl, Naphten, Bitumen und Petroleum, die bis 1460 zurück führt. Es wurde als natürliche Seife und Bleichmittel für Textilien verwendet.

Anwendung gemäß Ärzten: bei allen Krankheiten, die durch Kälte verursacht wurden; bei Lymphproblemen zur Verdünnung auch anderer Körperflüssigkeiten; zur Stärkung des Uterus; Husten, Atembeschwerden, Schlangenbiss, Ischiasschmerzen, Rippenschmerzen oder Seitenstechen; gegen Lepra; zur Blutstillung, Heilung von Wunden; Wurmbefall, Verstopfung, trockene Galle, Koliken, Zahnschmerzen, rheumatische Schmerzen, Gicht, Geschwür am Bein, mehrmals Geschwüre erwähnt, Wunde von einem Beil, Gelenkversteifungen, Epilepsie, Gallenkolik, Lähmungen, Krämpfe, Verbrennungen, Erfrierungen; zur Schmerzlinderung nach Entbindungen; Verdauungsprobleme, Schwäche in beiden Armen mit Gefühlverlust (Einreibung mit Öl); als Schutz vor Infektionskrankheiten; ein 60-jähriger, seit 12 Jahren blind, häufige Tropfen in die Augen konnte wieder sehen; ein blinder Alter wurde nach 12-tägiger Behandlung sehend; das Öl dringt leicht in die Haut ein, daher als Umschlag, um geschwächte Muskeln wieder herzustellen, gegen Schwellungen und Lähmungen; gegen den Biß eines tollwütigen Tieres bei dem auch die Blutung angeregt wird. Bei Blasenverletzung: Injektion mit dem Öl; Juckreiz, skrofuleuse Tumore,
Dysenterie bzw. Ruhr, intermittierendes Fieber.

Allgemeine Wirkungen:
als Balsam, Aperitif, entwässernd, schweißtreibend, gegen Würmer, gegen Spasmen; früher: um die Schmerzempfindung im Gehirn zu reduzieren (Anodyn), gegen Hysterie, regt den Eintritt der Monatsblutung an - im Sinne von Verhütung.

Einige, wohl veraltete Begriffe, konnte ich nicht übersetzen und habe sie daher weggelassen.

Gruß,
Clematis
 
Zuletzt bearbeitet von einem Moderator:
"Liquid Petrolatum" - Gereinigtes Petroleum, Art. G 179 - TEIL 2

Hier einige Textbeispiele aus dem Rezeptbuch von Dr.C.G. Lincke (1841) … macht einfach Freude, es zu lesen und niederzuschreiben. Gutes "altes" Wissen FÜR die Menschen! Auch sonst sicher eine hilfreiche Fundgrube:

Vollständiges Recepttaschenbuch: in alphabetischer Ordnung, Band 2
Leipzig, 1841

Für praktische Ärzte, Wundärzte u. Apotheker.

Herausgegeben von Carl Gustav Lincke , Dr. der Medizin und Chirurgie, Privatdozenten an der Universität zu Leipzig und Mitglied der medizinischen Gesellschaft daselbst.

VI. OLEUM petrae. Steinöl
S. 373

Petroleum, Bitumen petroleum. Erdöl, Bergöl, Bergnaphtha.
Dieses flüssige Erdharz kommt in verschiedenen Gegenden Europas, Asiens und Amerikas in der Nähe von Steinkohlenlagern vor und aus der Erde und Felsenritzen hervor, oder wird auch auf einigen Seen schwimmend angetroffen. Man unterscheidet drei Sorten: 1) das rohe oder Rothe Steinöl, Oleum petrae crudum s. rundum; 2) das durch Destillation gereinigte oder weisse Steinöl, Oleum petrae rectificatum s. album, und 3) die weisse Bergnaphtha, Naphtha petrae.

Wirkung u. Anwendung. Das Steinöl wirkt kräftig erregend auf das Nerven- und Gefässsystem, befördert die Hautthätigkeit, die Urinabsonderung die Tätigkeit der Lymphgefässe, Drüsen und Schleimhäute. Man hat es in den chronischen Schleimflüssen der Lungen, Nieren und Harnblase, chronischem Tripper, Atonie und Lähmung der Harnwege, Retentio et Ineontinentia urinae, torpiden Wassersuchten, hartnäckigen gichtischen und rheumatischen Leiden, gegen Würmer, namentlich gegen den Bandwurm etc. angewendet. Äusserlich dient es als kräftig eindringendes, nervenerregendes, die Resorption beförderndes und Stockungen zerteilendes Mittel bei Frostbeulen, kalten Geschwülsten, Gichtknoten und Contracturen, Gelenksteifigkeit, gichtisch-rheumatischen Lähmungen etc.

Gabe u. Form. Innerlich gibt man in der Regel das gereinigte Steinöl zu 5-10 –20 Tropfen und mehr, einigemal täglich, rein auf Zucker, in Mixturen, Bissen, Pillen. Äusserlich wird gewöhnlich das rohe Steinöl verordnet und zwar zu Ohrtropfen, Einreibungen, Linimenten, Salben und Pflastern.

(Dann folgen versch. Mixturen)

Quelle: Vollständiges Recepttaschenbuch: in alphabetischer Ordnung - Carl G. Lincke - Google Books
 
"Liquid Petrolatum" - Gereinigtes Petroleum, Art. G 179 - TEIL 2

Das Wissen um die wunderbare Heilkraft von Petroleum geht offenbar weit in die Vergangenheit zurück ... wie auch die Schrift von R.J. Forbes "Studies in Early Petroleum History" uns zeigt.

Text-Beispiele:

S. 88
Ariosto then goes on to cite the usual classical and Arabic Medical authorities such as Serapion, Dioscorides, Pliny and Mesue on the medical properties of petroleum. Twenty miraculous cures by the oil of Monte Zibio are described in great details ranging from scabies, ulcers, cancer, bad teeth and colic to epilepsy and veneral diseases. The medical part of the pamphlet takes up nearly 36 pages out of a total of 461,

S. 99-100
And firstly Avicenne states in the 2nd book of his canon at the appropriate chapter “De Petroleo” that this oil is hot and dry to the fourth degree and is a keen effective resolvent for the bodily oppilations and obstructions from serious illnesses of derive. It is very useful for the pain in the hips named sciatica and for all pains in the joints caused by the cold, if the hips and other parts are rubbed with the oil in front of the fire night and morning.
Similarly the said oil is good for pains and deafness of the ears, provided that the deafness is not natural but only due to the cold.

Item, this oil is good for leucoma of the eyes and for water running from the eyes, by pouring a little into the eye and then placing a small rag of linen soaked in water applied as above.

Item, it is good for a lung desease called asthmatic passion, that is shortage of breath or difficulty in breathing and with a persistent cough, when one dram of this oil is taken with two ounces of luke warm hyssop water.

Item, it relieves stomach pain such as colic passion “yalicque” cramps in the bowels and other similar pains. Item, if a dram of this oil is drunk it eats up and annihilates flatulence in the bladder and dispels frigidity of the uterus in women and thus prepares them for conception, but there are two types of this, namely the white and the black, of which the white is the better of this.

Item, thus speaks Mesuè the evangelist of doctors that the ancient philosophers agreed from reason and experience, that the oil has secret ways of working and the call it “oleum secretorum iumentorum”. Others call it divine oil, others oil of wisdom, others blessed oil and yet others holy oil and all these names orginate from the properties and qualities which it posseses.

(und viele weitere interessante Anwendungen folgen)

Studies in Early Petroleum History - Google Books
 
"Liquid Petrolatum" - Gereinigtes Petroleum, Art. G 179 - TEIL 2

Hier noch die möglichen Mittelkombinationen zu Oleum petrae. Steinöl. gemäß:
Vollständiges Recept-Taschenbuch in alphabetischer Ordnung: nebst Angabe
der Wirkung und Anwendung sämmtlicher gebräuchlichen Arzneimittel im
Allgemeinen, und der Heilformeln im Besonderen, für praktische Aerzte,
Wundärzte u. Apotheker. Herausgegeben von Carl gustav Lincke, Dr. der
Medizin und Chirurgie, Privatdocenten an der Universität zu Leipzig und
Mitgliede der medicin. Gesellschaft daselbst. -Zweiter Band. Leipzig,
1941. Verlag von Gebhardt und Reisland.
von Gebhard und Reisland (Leipzig)
Dieser Band fängt mit Mitteln ab J an: Jacea. Stiefmütterchen.
Vollständiges Recept-Taschenbuch in alphabetischer Ordnung: nebst Angabe der ... - Gebhardt und Reisland (Leipzig) - Google Books

Mixurae.
4839. Rec. Olei petrae 1/3 ß, Tinct. asae foetidae 3vj. M. S. Täglich 4
mal 40 Tropfen.
Anwendung Gegen den Bandwurm. Der damit verbundene Gebrauch des
Sedlitzer-Bitterwassers, des Eger- und Pyrmonter-Brunnens, oder auch der
Terra pond. muriat. und Calc. muriat. befördert sehr die Wirkung dieses
Mittels.

4840. Rec. Olei petrae rectificat. 3ij, Tinct. radic. scillae marit. Ph.
Hass. 3j, Spiritus juniperi 3vj. M. S. Täglich 3-4 mal 40 Tropfen mit
einem urintribenden Getränk zu nehmen. (Vogt.)

Lotiones.
4841. Rec. Petrolei 1/3 ß, Spiritus lavandulae 1/3 j, Tincturae opii
simplicis 3ij. M.S. Zum Waschen. Anwendung gegen erfrorene Zehen.

4812. Rec. Olei terebinth 3j, Petrolei rectific. 1/3ß, Spirit. juniperi
1/3iv. M.S. Täglich 2-3 mal etwas erwärmt und umgeschüttelt damit die
Lendengegend zu waschen. Anwendung bei Wassersucht mit Torpidität der
Harnorgane. (Vogt).

Linimenta.
4843. Rec. Petrolei 1/3j, Liquor. ammonii caustici 1/3ij. M.S. Zum
Einreiben. Anwendung gegen Frostbeulen bei reizlosem, nicht entzündetem
Zustande. (G.A. Richter).

4844. Rec. Petrolei crudi 3jß, Spiritus saponis 1/3j. M.S. Zum
Einreiben. Anwendung Gegen Frostbeulen, so wie zur Zertheilung
asthenischer Geschwülste. (Saunders)

4845. Rec. Olei petrae rubri - terebinthin. aa 1/3ß. M.S. Zum Einreiben
in die Nierengegend. Anwendung In der Wassersucht mit Atonie der
resorbierenden und harnabsondernden Organe. Die Einreibung kann auch mit
Nutzen in die Handflächen und Fusssohlen gemacht werden.

4846. Rec. Petrolei Barbadensis 1/3j, Camphorae 1/3 ß, Alcoholis gtt.
XL. M.S. zum Einreiben. Anwendung Gegen chronische Krankheiten der
Gelenke, besonders wenn man eine Anschwellung der Gelenke vermuthet. Bei
(Ellis).

4847. Rec. Olei petrae, Liquor. ammonii caust. aa 1/3ß, Camphorae 3ß,
Olei livarum 1/3j, M. Fiat l. a. linimentum. S. zum Einreiben. Anwendung
gegen veraltete Frostbeulen.

Unguenta.
4848. Rec. Petrolei depurati 3jß, Unguenti nervini 1§j. M. S. In die
Lendengegend einzureiben. Anwendung Bei Unthätigkiet der Nieren und
Wassersucht. (Radius.)

4849. Rec. Camphorae -) ß., Solve in Petrolei 3jß. Adde: unguenti cerei
3vj. M.D.S. Frostsalbe (Sundelin).

4850. Rec. Sebi ovilli 3ij, Unguenti simplicis 3vj., Liquefactis et
semirefrigeratis admisce, Petrolei rectificati, Olei terebinthin. aa 3j.
D. S. In den Unterleib und in die Lendengegend einzureiben. Anwendung
Bei hydrpischen Affectionen. (Vogt.)

4851. Rec. Adipis suilli 1/3ß, Petrolei -)ij, Olei absinthii aetherei
-)ß. M. D. S. In die Nabelgegen einzureiben. Anwendung bei Würmern.
(Dornblüth).

4852. Rec. Camphorae, Plumbi acetici aa -)ij, Aeruginis, Olei petrae aa
3ij. M. Fiat unguentum. S. Zum Einreiben in erfrorene Glieder. Bei
(Augustin).

Emplastra.
4853. Rec. Emplastr. de galbano crocat. 1/3ß, Camphorae, Petrolei,
Ammonii carbonici crystallis, aa 3ß. M. S. Auf Leder zu streichen.
Anwendung Gegen chronische Rheumatismen. (Rademacher & Hufeland).

4854. Rec. Emplastr. ammoniaci 1/3j, Camphorae, Ammonii carbon.
pyro-oleos., Opii puri aa 3ß. M. Fiat emplastrum. D. S. Auf Leder zu
streichen und in die Lebergegend aufzulegen. Anwendung als Adjuvans bei
Anschwellungen der Leber. (Hufeland).

Nur als interessante Anmerkung:
III. Oleum asphalti. Asphaltöl. Von Asphaltus s. Bitumen indaicum.
Asphalt. Judenpech oder schlackiges Erdpech wurde ebenfalls für
verschiedene Krankheiten eingesetzt. Seite 369f

Zahl Beispiel 4854 - Rezept Nummer
Rec. = Rezept
Ab Seite 833: Zweites Register - nach Arzneimitteln und Arzneiformeln geordnet, mit deutschen Ausdrücken zu den Lateinischen.
Ab Seite 876: Drittes Register - Nach Krankheiten geordnet.
Eine Definition zu den Maßeinheiten konnte ich in diesem Band leider nicht finden, stehen vermutlich im ersten Band, der wiederum nicht im Netz zu stehen scheint.

Gruß,
Clematis
 
"Liquid Petrolatum" - Gereinigtes Petroleum, Art. G 179 - TEIL 2

Weitere kleinere Fundstücke aus alten Zeiten:

Friedrich Gotthilf Voigtels der Medizin und Chirurgie Doct. Creis- und Bergphysici zu Eisleben vollständiges System der Arzneimittellehre / hrsg. von Carl Gottlob Kühn. Band 1, Leipzig, bey Carl Cnobloch, 1816.

Bis Seite 246 wird hier die Geschichte erzählt, wie sich die Medizin von den alten Ägyptern über Griechenland und Rom verbreitete und entwickelte. Ab Seite 247 wird beschrieben wie man Krankheiten und ihre Ursachen 1816 sah und verstand, was damals ganz anders aussah als heute.

Als PDF hier abrufbar:
DFG-Viewer >[image]=2&set[zoom]=default&set[debug]=0&set[double]=0&set[mets]=http%3A%2F%2Fdigisrv-1.biblio.etc.tu-bs.de%3A8080%2Fdocportal%2Fservlets%2FMCRFileNodeServlet%2FDocPortal_derivate_00017975%2Fmets.xml

++++++++++++++++++++++++++++++++++++​

Auch Weinberger beschreibt 1856 Oleum petrae rubrum et album als nützliches Mittel, geht aber nicht mehr gesondert darauf ein.

1/4006 Weinberger Rudolph , Arznei - Verordnungslehre und vollständiges Recept - Taschenbuch . Wien . 1856 . 8? . lw . Band 1
ia700208.us.archive.org/2/items/arzneiverordnun00weingoog/arzneiverordnun00weingoog_djvu.txt

Weinberger Seite 111:
Die Olea empyreumatica gehören als brenzlich-ätherische Oele ebenfalls zu dieser Medicamentengruppe. Es gehören hierher nach der neuesten österreichischen Pharmakopoe : das Oleum animale aethereum seu Dlppelii, das Oleum animale foetidum seu Cornu Qsrviy, das Oleum succini rectificatum und das Petroleum, und zwar Oleum Petrae rubrum et album.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++​

Aus: Receptirkunst und Recepttaschenbuch für praktische Ärzte, Herausgegeben von Ernst Ludwig Schubarth, Doctor der Medicin und Chirurgie, Privatlehrer an der Königl. Universität zu Berlin und praktischem Arzte daselbst. Berlin, 1824.

Receptirkunst und Recepttaschenbuch für praktische Ärzte - Ernst Ludwig Schubarth - Google Books

Seite XXVIII
Petroleum Ph.Bo.Ha. G.D.S. Sa. Petr. rubrum A. Barbadense Ba. Du. Oleum petrae D.H. Ph. W. Bitumen petroleum E.

Eine formel siehe § 138: zur Geschmacksverbesserung wird das Petroleum mit "Ptisanen" bzw. frz. Tisanes = Kräutertees verabreicht, die der Patient sich dann selbst mischen kann.
Petroleum - oleum petrae, Steinöl, Bergöl. Gabe innerlich 5 bis 30 Tropfen allein, in Pillen und Auflösungen. Äußerlich zu Einreibungen.

Seite 310
1. Petrolei - Tincturae Asae foetidae aa unciam semis. M.D.S. Täglich viermal 40 Tropfen zu nehmen (Schwarz)
2. Petrolei unciam unam - Liquoris Ammonii caustici uncias duas. M.D.S. Zum Einreiben (Richter)
3. Petrolei unciam semis - Spiritus Lavandulae unciam unam - Tincturae Opii simplicis drachmas duas. M.D.S. Waschwasser für erfrorne Zehen. Verbindung mit Opium 10.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++​

Im Jahre 1843 wurden die Maßeinheiten für Rezepturen von vorher üblichen etwas "modernisiert" und vereinheitlicht. Alte und neue Maße und ihre Entsprechungen werden hier im Vorwort ausführlich erklärt.

Die Neuesten Entdeckungen in der Materia Medica - Für praktische Aerzte geordnet von Dr. Johann Heinrich Dierbach, ausserordentlichem Professor der Medicin zu Heidelberg, mehrerer gelehrten Gesellschaften Mitgliede. Zweiter Band. Heidelberg und Leipzig. Druck und Verlag von Karl Groos, 1843.
Die neuesten Entdeckungen in der Materia Medica: für praktische Aerzte geordnet - Johann Heinrich Dierbach - Google Books

Desweiteren werden hier gleich zu Beginn Gewächse aus der Gruppe der Amygdalee. (Blausäure liefernde Vegetabilien) genannt - der Gedanke an und die Parallele zu Laetril, bittere Aprikosenkerne, B17 bei der heutigen Krebsbehandlung kommt da unwillkürlich hoch...
Neue Erfahrungen mit diesen Pflanzen und die Gewinnung der Blausäure ab Seite 46.
Medicinische Blausäure ab Seite 82, Kapitel 9.
Neuere Surrogate der Blausäure ab Seite 106, Kapitel 10


Gruß,
Clematis
 
Zuletzt bearbeitet von einem Moderator:
"Liquid Petrolatum" - Gereinigtes Petroleum, Art. G 179 - TEI

Hallo,

habe das Netz nochmal zu diesem Thema "abgegrast", manches ist sicher schon bekannt, anderes wieder nicht. Dabei scheinen manche Texte doppelt zu sein, enthalten dann aber doch noch zusätzliche Informationen, die nützlich sein könnten.

Berichte zu Heilungen verschiedener Krankheiten durch Petroleum:
https://www.health-science-spirit.com/de.petroleum.pdfhttps://web.archive.org/web/20181008121038/http://www.health-science-spirit.com:80/de.petroleum.pdf
Petroleum und Terpentin als Heilmittel - Walter Last
https://web.archive.org/web/20180921100511/http://www.health-science-spirit.com:80/Petroleum.pdf

Wie es zu dem Gerichtsverfahren in Hersbruck gegen Paula Ganner kam und der Chefredakteur von "7 Tage" entlassen wurde sowie die Folgen in Australien oder: Das System schlägt zurück - Wie Petroleum als Krebsmittel unterdrückt wurde, obwohl es viele Jahre im Deutschen Arzneimittel Buch (DAB) als Heilmittel stand. Andere Quellen besagen, der Prozeß sei gegen Erika Herbst gerichtet gewesen.
https://web.archive.org/web/2016092...troleum-als-krebsheilmittel-unterdruckt-wird/
Bericht eines Anwenders (ein Tierarzt? https://kritische-tiermedizin.de/
https://kritische-tiermedizin.de/2014/Hochgereinigtes_Petroleum.pdf

Enthält zusätzliche historische Informationen und weitere Heilwirkungen:
Petroleum – das Heilmittel

Im folgenden Video werden u.a. Behandlungen von Tieren aller Art mit Petroleum genannt, Hilfe bei Krebs u.v.m.
youtube.com/watch?v=k1zEi_Ynjwg

Politik Forum - Dies scheint die Grundlage für den Text des Videos zu sein - Veger, Ungarn:
Petroleum – das Heilmittel
Diese ebenso:
Petroleum - ein Artikel auf Platinnetz.de
Der Lebenslauf von Prof. Seeger, der darin erwähnt wird und seine lebenslangen Forschungen zu Krebs:
Dr.â€* ‬Dr.â€* ‬Paul Gerhardt Seegerâ€*aus dem Buch:â€* ‬Erfolgreiche biologische Krebsabwehr durch Ursachenbekämpfung P.G.â€* ‬Seeger,â€* ‬S.â€* ‬Wolz

Mit vielen Erfahrungsberichten bei verschiedenen Krankheitsbildern:
facebook/375809392575071

Interessant ist an diesem Thread vor allem, daß sich die Apotheke, die Oleosan herstellt, dagegen verwahrte in diesem Zusammenhang genannt zu werden:
https://www.naturglaube.de/system/i...SID=061bd44b5550089b613aaecae7f58c5d#post2062
Apothekenbrief wird am Ende aufgeführt:
https://web.archive.org/web/20170717123824/http://www.homeopathy.at/files/PETROLEUM/Petroleum 2.pdf

Text der Veröffentlichung der Ergebnisse über Experimente mit Petroleum in "Internationale Medizinische Gesellschaft für Blut- und Geschwulstkrankheiten" Nr. 5/1964:
https://web.archive.org/web/2017071...s/PETROLEUM/Petroleum - Seite 2 - Lazarus.pdf

Gereinigtes Petroleum:lorincz-veger.hu/magyar/documents/Petroleum_de.pdf(Anmerkung: dieser Link funktioniert leider nicht mehr) Dieses Petroleum ist in Apotheken erhältlich, aber nicht jede verkauft es. Man sollte da auch nichtunbedingt erwähnen, dass man es einnehmen will. Notfalls kann man es auch über einen Arzt oder Heilpraktiker beziehen.Anwendung: 14 Tage lang jeden Morgen 1 Teelöffel Petroleum auf nüchternen Magen geschluckt.Erst nach 2 Stunden darf normal gegessen und normal Getränk getrunken werden. Dann 8 Wocheneine Pause ohne Petroleum und dann eine 28tägige Nachkur. Es kann manchmal Durchfall eintreten.Das ist gut, denn das zeigt, dass der Darm teilweise gereinigt wird. Kein Durchfallverhütungsmittelnehmen, denn dann stört man den Reinigungsprozess. Daher die Kur z.B. am Wochenende oder vor den Feiertagen beginnen. Achtung: Petroleum nicht einatmen!
Krebsvorbeugung Und -Behandlung
Der Text kann hier im Video nachgelesen werden:
Read Petroleum_de.pdf

Alternatives Krebsforum - inkl. Erfahrungsberichte
Fragen zu Petroleum - Alternatives Krebsforum
Petroleum, Naphta B - Kerosin - Huile de Gaban
Petroleum - das Heilmittel - Alternatives Krebsforum
Eine Diskussion mit vielen Links und Erfahrungsberichten, Diskussion zum Siedebereich - alternatives Krebsforum:
Shell Chemicals hat zwei geeignete Produkte frei von Aromaten: Shell-Sol D40, mit einem Siedebereich von 145 ° C bis 210 ° C, und der unteren Siedebereich SBP 100/140. BP White Spirit, niedrig in Aromaten, Furunkel von 142 ° C bis 200 ° C. Die Total-Gruppe bietet Spirdane D40, frei von Aromaten und mit einem Siedebereich von 156 ° C bis 198 ° C, während Solane 100-155 und 100-140 Solane niedrigere Siedebereiche. Die angegebenen Siedebereiche sind typische, nicht notwendigerweise tatsächliche Werte und die Sicherheitsdatenblätter für diese Produkte können etwas unterschiedlich sein. Mit Produkten von engen Siedebereichen, ist es am besten, hoch und niedrig siedenden Fraktionen für eine breitere Siedebereich kombinieren. Sonder Siedepunkt SBP 100/140 ist im Grunde, was Paula Ganner empfohlen. ...
In Deutschland kann man von der "Baumarkt" erhalten Shell-Sol D40, SBP (Siedegrenzbenzin) 100/140 und Balsamterpentinöl (Balsam Terpentinoel).
(Anmerkung: dies scheint eine Google-Übersetzung zu sein)

Neurodermitis als weiteres Anwendungsgebiet, ebenso Prostata, Diabetes, Polio usw.
https://wissenschaft3000.wordpress.com/2013/04/20/alternative-heilung/

Ein uraltes Heilungs- und Vorbeugemittel wird wieder populär: Gereinigtes Petroleum G179
Gesundheits Doku: Petroleum G179
Terpentinöl in der Medizin - alternatives Krebsforum:
TERPENTINÖL - Oleum Terebinthinae in der Medizin - Alternatives Krebsforum

Erfahrungsberichte
Petroleum als Heilmittel [Archiv] - Politopia - Das Europa-Forum (politopia.de/archive/index.php/t-11179.html)

Bericht über verschiedene Ärzte, die in neuerer Zeit mit Petroleum bei Krebs arbeiteten (alternatives Krebsforum)
Prof. Dr. med. J. Körbler: erste Petroleumtherapie bei Krebs:
Prof.Dr.med. J. Körbler: erste Petroleumtherapie bei Krebs - Alternatives Krebsforum
https://web.archive.org/web/2017120...opathy.at:80/files/PETROLEUM/Petroleum ua.pdf
https://web.archive.org/web/20170717102947/http://www.homeopathy.at/files/PETROLEUM/Petroleum 1.pdf

Naturheilmittel gegen Krebs und ab Seite 13 Petroleum
https://www.klinghardtacademy.com/images/stories/ozonides/use_of_ozonides.pdf

Hier genannte Texte von Ärzten und Zeitschriften sind nicht im Original zu finden - leider
https://www.homeopathy.at/files/PETROLEUM/Petroleum 1.pdf

Kerosin und Gummi-Terpentin bei Candida, Biofilme, Darmproblemen - Grundreinigung - von Walter Last
Die ultimative Reinigung - deutsch
https://www.health-science-spirit.com/de.ultirein.pdf
Ultimate cleanse - englisch, aber ausführlicher
THE ULTIMATE CLEANSE
Kerosin - ein universelles Heilmittel von Walter Last
https://www.health-science-spirit.com/kero.htm

Zur Information: Petroleum-Gelatine-Kapseln gab es von 1963 bis 1966 unter dem Namen "Silvica-Szilvay" auf dem deutschen Markt. Warum sind sie wohl verschwunden????
https://www.lorincz-veger.hu/magyar/d...troleum_de.pdf
Ich sehe eben, daß dieser Link nicht mehr funktioniert, deshalb ...
https://www.lorincz-veger.hu/magyar/docu ... eum_de.pdf
(Anmerkung: diese Links funktionieren nicht mehr - die ungarische Seite ist in keiner Variante mehr abrufbar)
Petroleum - das Heilmittel - Alternatives Krebsforum
Siehe zu diesem Markennamen auch:
SILVICA-SZILVAY (Marke registriert in Deutschland) - Unibrander

Petroleum: aus Dr. med. Siegmund Schmidt, Naturheilverfahren, Bad Rothenfelde
https://www.homeopathy.at/files/PETROLEUM/Petroleum ua.pdf

Buch 1914 von C.O. Frye, Tulsa, Oklahoma - Petroleumbehandlung bei Tuberkulose u.a.
Consumption of the lungs and kindred diseases, ... c.1. - Full View | HathiTrust Digital Library | HathiTrust Digital Library

Ein chinesischer Korbflechter und Steinmetz trank zunächst wegen einer Erkältung Kerosin, was ihm half, stieg später auf Benzin um und trinkt es seit 42 Jahren - dabei ist er immer noch gesund und schmerzfrei, obwohl er leichte Symptome eines Emphysems zeigt. Er selbst meint, daß er monatlich ca. 3 - 3,5 kg Benzin trinkt. Geschätzt wird, daß er in dieser Zeit 1,5 Tonnen Benzin getrunken hat. Der Krankenhausprofessor meint, er habe das nur überlebt, weil er einen Schutzmechanismus gegen Benzin entwickelt habe und seine Schmerzen spüre er nur deshalb nicht, weil das Benzin betäubend wirke.
Man drinks gasoline for 42 years|Photo Stories|chinadaily.com.cn

Hier sind einige Bezugsquellen für Produkte die in meinen (Walter Last) Artikeln genannt werden: Petroleum Produkte: Shell-Sol D40, SBP (Siedegrenzbenzin) 100/140 und Balsam Terpentinöl sind manchmal noch im Baumarkt zu haben (z.B. https://www.amazon.de/Unbekannt-Balsamterpentinöl-1000-ml/dp/B00149D65W). "Oleum Petrae album rect oder Gereinigtes Petroleum (Destillationsbereich: 170-240°C)" ist manchmal noch von Apotheken erhältlich wenn man es nicht einnehmen sondern als Lampenöl benutzen will. Es ist nicht ideal aber besser als gar nichts.
GESUNDHEIT
Falls was doppelt ist, bitte verzeiht. Habe versucht ordentlich zu sieben, die Links zu gruppieren, denn es soll ein Überblick sein. Bin auch den Namen und alten Veröffentlichungen nachgegangen, konnte die Originale im Netz aber nicht auftreiben (bis auf eine), dafür fand ich einige, die Inhalte komplett widergeben, möglicherweise aus den Originalveröffentlichungen abgeschrieben.

Gruß,
Clematis
 
Zuletzt bearbeitet von einem Moderator:
"Liquid Petrolatum" - Gereinigtes Petroleum, Art. G 179 - TEI

Eugen hat im Diskussionsthread einen ausgezeichneten Link eingestellt, der nicht nur zu Petrolatum etwas sagt, den ich hier vorsorglich ebenfalls als Link nenne, da relevant:
hausrezepte

Gruß,
Clematis
 
"Liquid Petrolatum" - Gereinigtes Petroleum, Art. G 179 - TEI

Wuhu,
die nicht mehr erreichbaren PDFs auf ungarischer Seite kann man als HTML hier erreichen: Petroleum - das Heilmittel
 
Zuletzt bearbeitet von einem Moderator:
"Liquid Petrolatum" - Gereinigtes Petroleum, Art. G 179 - TEIL 2

Hallo,

Querverweis:
Evgenij hat hier einen Bericht aus Facebook eingestellt, der eine ausführliche, deutsche Zusammenfassung zum Thema beinhaltet. Manches ist schon bekannt, dennoch ist diese Zusammenfassung für einen Überblick sehr nützlich: Beitrag Nr. 495 - https://www.symptome.ch/threads/gereinigtes-petroleum-art-g-179.62907/

Oft wird erwähnt, ohne Quellenangabe, daß Petroleum/Petrolatum ursprünglich im Deutschen Arzneimittelbuch enthalten war. Hier der Beleg:
Naphthalanum - DAB 7, 1964 DDR und 1968 BRD, Seite 14, ganz unten die Anwendungsbereiche:
https://books.google.fr/books?id=4TWnBgAAQBAJ&pg=PR4&dq=Deutsches+Arzneibuch+7+(DAB+7),+1964+(DDR),+1968+(BRD)&hl=de&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=Deutsches Arzneibuch 7 (DAB 7), 1964 (DDR), 1968 (BRD)&f=true

1965 injizierte man 100 Mäusen einmalig 100mg Petrolatum und beobachtete sie über 18 Monate hinweg. Die Mäuse entwickelten keinerlei Krebs, der mit dieser Behandlung in Zusammenhang hätte stehen können. Oser et al. 1965.
https://books.google.fr/books?id=6X...ved=0ahUKEwj63K3p3drQAhUDKyYKHS27BCoQ6AEILDAD

Ein Bericht, wie Petrolatum vom Markt verdrängt wurde:
Petroleum als Krebsheilmittel?

Seegers Forschungen berühren auch Petrolatum:
Biographie des Krebsforschers Paul Gerhardt Seeger - Eubiotika M.O. Verlag

Gruß,
Clematis
 
Zuletzt bearbeitet von einem Moderator:
Oben